Lynette Noniová: Královna rebelů (Ranhojička 1)

Za zdmi věznice Zalindov končí zločinci, ale i lidé, kteří se znelíbili mocným z okolních wenderallských království nebo se proti nim bouří. Těžká dřina, zranění a špatné životní podmínky pro většinu vězňů znamenají maximálně rok života. Raritou mezi vězni je sedmnáctiletá Kiva, která v Zalindově žije od svých sedmi let.

Kiva se jako ranhojička snaží zachraňovat lidi a sama přežít, ale vděčný jí je málokdo. Vidí v ní jen donašečku ředitele věznice Rooka a viní ji za smrt těch, kteří v její péči nepřežili. Hrozbou jsou i samotní dozorci, kteří nemají zábrany a pro něž jsou vězni zdrojem zábavy. Při životě a zdravém rozumu Kivu drží celých deset let do věznice pašované šifrované zprávy od její rodiny. Ale jak ještě dlouho vydrží, sama neví, protože v Zalindově panuje čím dál napjatější atmosféra. Vězni umírají na neznámou chorobu a ředitel Kivu tlačí do kouta kvůli nalezení jejího původce a informacím o vzpurných vězních. Když je do věznice přivezena zatčená vůdkyně rebelů, aby podle práva podstoupila zkoušku čtyřmi elementy, dusivá atmosféra vrcholí. Žena je ve velmi špatném zdravotním stavu a Kiva ji musí dát dohromady nejen proto, že v jejích věcech najde další zprávu:

Nenech ji zemřít. Už jdeme.

Podaří se Kivě včas vyléčit královnu rebelů alespoň tak, aby mohla projít zkouškou? Najde lék na nemoc, která má na svědomí čím dál více obětí? Dorazí její rodina včas? Ve svém okolí má jen hrstku lidí, kterým si může dovolit alespoň trochu věřit, ale i s jejich pomocí budou všechny úkoly velmi obtížné.

Lynette Noniová  je australská spisovatelka, která má na svém kontě tři knižní série. První kniha jí vyšla v roce 2015, nejčerstvější napsanou knihou je třetí díl Ranhojičky s názvem “The Blood Traitor”, která vyjde v originále v květnu tohoto roku. Studovala žurnalistiku, tvůrčí psaní a psychologii. V roce 2019 získala za fantasy sérii pro mládež Whisper cenu ABIA a Gold Inky Award. V současné době spolupracuje na projektu se Sarah J. Maasovou.

Příběh Královna rebelů je přes drsné reálie velmi čtivý a čtenářům nabídne něco neotřelého, ač je v zásadě klasickým fantasy dílem. Svět na stránkách knihy kdysi oplýval magií, ale ta je čím dál vzácnější. To však nebrání zákonodárcům nechat vězně odsouzené za nejtěžší zločiny projít zkouškou ohně, vody, země a vzduchu.

Postavy jsou různorodé, ale drží se své role a charakteru. S hlavní hrdinkou Kivou není těžké se ztotožnit a překonávat s ní nástrahy, které jí autorka připravila. Romantika do příběhu příliš nezasahuje, podstatné je přežití.

Zajímavou obálku knihy zpracoval Jim Tierney a na prvních stránkách čtenář nalezne i mapu světadílu Wenderall a areál Zalindova od ilustrátorky Francesci Baerald.

Královna rebelů je poutavým čtením, které mě zaujalo, ale přeci jen se dá románu pár věcí vytknout. Lynette Noniová skrývá Kiviny hlavní motivy, které na čtenáře vybalí až v závěru knihy. Mělo by to působit jako pecka a pouták na další pokračování, což sice působí, ale některá jednání hrdinky to pak staví do úplně jiného světla, a ne vždy pozitivního. Dost nelogické jsou i první kroky při hledání zdroje nákazy, i když se sleví z dnešních vědeckých postupů. A nelze se vyhnout ani srovnání s knižní sérii Sarah J. Maasové Skleněný trůn, která zřejmě byla autorce vzorem. Přes to všechno se na další pokračování těším a knihu pro mládež doporučuji.

Vydal: Fragment, leden 2022
Překlad: Pavla Kubešová
Počet stran: 416