Jakub Mařík a UTSS SALAMIS V krvavém pásu

Jakub Mařík publikuje v různých antologiích i žánrových časopisech. Největšího úspěchu dosáhla jeho paranormální detektivka Absolutní smrt. Znovu se na scéně objevil až v roce 2014, kdy knihou Drsné sny přispěl do série Kladivo na čaroděje. Fanoušky military sci-fi zaujal jeho román Ve stínu slunce, v němž čtenáe zavedl na palubu lehkého vesmírného křižníku UTSS SALAMIS.

Svět, v němž lidstvo bojuje s Korzáry, kteří unášejí plavidla pozemské federace a jejich posádky zotročují pomocí nanitů, autor navštívil zatím dvakrát. V první knize svedla kapitánka Kallirisová a její posádka bitvu s Korzáry obsazeným křižníkem Tiamat, v druhé málem umrzla na vzdálené planetě Marzanna -3 kde pátrala po průzkumné lodi Fridtjof Nansen. Nyní tedy autor přichází s třetím dílem, v němž se SALAMIS účastní diplomatické mise, která by mohla převážit misky vah ve prospěch lidí.

„Zvládnete to uběhnout, admirále?“ zeptal se Teutha, když si uvědomil, že je v tunelu čeká jen čistě lidská atmosféra. „Bez obav, veliteli,“ odpověděl Teuth. „Umím běhat, stejně jako plavat a létat.“ (str. 277)

Jedním z důsledků událostí na Marzanně -3 bylo navázání kontaktu s mimozemskou civilizací, která s Korzáry válčí o dost déle než lidstvo. A tak pod heslem „Nepřítel mého nepřítele by mohl být mým přítelem“ vytvořilo lidské společenství diplomatickou delegaci, která se s diplomaty Sépianů (jak jim pozemšťané zkráceně říkají) setká na těžební stanici v soustavě s poetickým jménem Cinturón de Sangre. Stejně jako mimozemskou delegaci i tým vedený vyjednavačem Stansfieldem doprovází ozbrojená ochranka a tou je právě posádka kapitánky Kallirisové. Diplomatická jednání mohou začít, a to i navzdory protestům náboženské sekty Edenitů, kteří skandují: „Nevěřte mimozemským ďáblům!“

„Všude kolem jsou Korzáři. Kdokoliv tady může být Korzár. Tahle loď je zkrátka jedno velké bojiště.“ (str. 213)

Co by to bylo za military sci-fi bez bitev válečných lodí a soubojů muže proti muži na jejich palubách? Toho si je vědom i autor, a tak místo sáhodlouhých diplomatických diskusí vsadil na akci. Ta vypukne dřív, než vůbec jednání započnou. Jakub Mařík se drží stejného scénáře jako v prvním díle Ve stínu slunce. Zaskočení pozemšťané zpočátku dostávají dost na zadek, aby se zhruba v polovině knihy vzchopili a s pomocí odvahy a Sépianů poslali Korzáry tam, kam slunce nesvítí. Byť se dočkáme i jedné větší bitvy vesmírných korábů, většina akce se odehraje na palubách lodí a těžební stanice. Ostatně ani ta závěrečná bitva není tak opulentní jako u jiných autorů.

O to více se Jakub Mařík soustředí na jednotlivé hrdiny a čtenář si díky tomu uvědomí, že je autor nepoužívá pouze jako kanónenfutr. Nejzajímavější jsou však scény, v nichž se do boje s Korzáry pustí po boku lidí sépianští mariňáci. Ti jsou asi největší atrakcí tohoto dílu. Trochu více se také dozvíme o pozadí korzárských útoků a nahlédneme do nitra některých postav. Pravda, někdy je to trochu chaos a čtenář jen těžko rozpozná spojence od nepřátel. Ale to je asi tak jediná chybička.

Ve finále jde zase o kus poctivé military sci-fi, za kterou se Jakub Mařík nemusí stydět. Ba právě naopak. Román V krvavém pásu jasně potvrzuje, že si své místo po boku Jana Kotouče a Roberta Fabiana rozhodně zaslouží.

Vydal: Mystery Press, 2022
Ilustrace/foto: Tomáš Flak
Autor obálky: Lukáš Tuma