Tereza Dočkalová s citem vypráví Vzpomínku zvanou říše

O působivém debutu Arkady Martineové se toho napsalo celkem dost. Stal se vítězem prestižní ceny Hugo za rok 2020 v kategorii nejlepší román, získal nominace na cenu Nebula a Locus, Nejlepší science-fiction kniha roku dle deníku Guardian, a to jsou jen některá z ocenění, která Vzpomínka zvaná říše získala.

Originální space opera z pera historičky byzantské říše je zasazena do hlavního města Teikskalánské říše, která svou moc ve vesmíru nerozšířila díky své skvělé kultuře, ale hlavně dobyvačnými taženími. Právě ve struktuře a historii Teikskalánu se krásně odráží autorčina znalost byzantské říše a její expanzní politiky. Jenže každá velká říše má své slabiny. U starověkého Říma to byly vnitřní politické rozbroje stejně jako neudržitelnost Pax Romana v koloniích. Podobně je tomu i v Teikskalánu. Přestože (anebo právě proto) v říši vládne osm desítek let trvající mír, v politických kruzích to vře a boj o císařský trůn nedává různým politickým frakcím vydechnout. Do toho se na hranicích impéria „houfují barbaři“ a stejně jako starověký Řím i Teikskalánská říše by mohla upadnout v prach a zapomnění.

Toho všeho je si plně vědoma mladá Mahit Dzmarová, která se chystá zaujmout post velvyslance své Lselské stanice v Teikskalánu. Přestože byla od malička vzdělávána v teikskalánské kultuře a literatuře, nebude to mít novopečená velvyslankyně lehké, a to navzdory tomu, že přijala imago – nahranou paměť a osobnost – svého předchůdce. Problém je totiž v tom, že bývalý velvyslanec zemřel, a to za velice záhadných okolností. Tady nejde jen o to sžít se s jinou kulturou, ale také přežít a nedopadnout jako její předchůdce. Velká diplomatická hra s detektivní zápletkou v pozadí může začít.

Už nějaký ten rok se na audioknižních polích setkáváme s tituly žánrů fantasy a sci-fi a už dávno nejde jen o knihy velikánů. Čím dál více se jako audioknihy objevují díla autorů současné mladší a střední generace. Namátkou Glukhovského Metro či Weirovy knihy Marťan a Artemis. Artemis zde nezmiňuji náhodou, protože právě v této audioknize jsem poprvé slyšel Terezu Dočkalovou. Ta tehdy v roli mladé kurýrky Jazz Bašarové zrovna nezazářila, a proto jsem byl zvědav, jak si poradí s náročným textem Arkady Martineové. Vzpomínka zvaná říše skrývá pro interpreta nejedno úskalí, a to především díky systému teikskalánských jmen složených z číslovky a nějakého předmětu či květiny, přičemž jejich skloňování si svou složitostí nezadá se záludnostmi teikskalánské kultury a společenských zvyků. Vezměme si například třeba takovou Devatenácterou Teslici.

Jak už jsem uvedl, do nahrávacího studia pod režijním vedením Hynka Pekárka usedla Tereza Dočkalová, ale na nahrávce je slyšet také hlas Igora Bareše. Přesto nejde o klasickou dvouhlasou četbu, kdy se dva interpreti střídají ve vyprávění nebo spolupracují v dialozích. Bareš načetl úvodní části většiny kapitol. Jde o takové prology, které ještě více osvětlují celou situaci kolem Teikskalánu, Lselské stanice a imaginovačů. Všechny jeho vstupy jsou navýsost dokonalé a přednesené se správným patosem či dramatičností, jak si to právě ta která situace žádá.

Ovšem většina vypravěčské práce ležela na bedrech Terezy Dočkalové a já po pár minutách poslechu zjistil, že jsem se zamiloval. Dočkalová od doby Artemis nesmírně vyzrála. Lselskou velvyslankyni i všechny ostatní hrdinky a hrdiny, kteří jí zkříží cestu, tentokrát pojala velice citlivě. Jemným odstínem hlasu krásně odlišila jednu ženskou postavu od druhé a špičkování mezi kulturní prostřednici Trojí Posidonií, Mahit a jejich přítelem Pěnišníkem patří k mým největším posluchačským zážitkům za poslední dobu. V pravdě si troufám říct, že text, který by mi v psané formě dal řádně zabrat, v podání Terezy Dočkalové plynul přirozeně a poslouchal se lépe, než by se četl. O to více si cením interpretčiny precizní výslovnosti složitých jmen.

Stejně jako knižní předloha (vydal Host, 2021), tak i audioknižní verze si díky citlivému přístupu interpretky zaslouží pozornost všech milovníků dobrých sci-fi audioknih. Vzpomínka zvaná říše vyšla v audiovydavatelství OneHotBook a já jen tiše doufám, že tam časem vyjde i její pokračování, protože barbaři stojí před branami a velké bitvy Teikskalán teprve čekají.

Vydal: OneHotBook, 2021
Autor: Arkady Martineová
Překlad: Vratislav Kadlec