Richard Corben: Bůh krys

Na světě žijí podivní lidé. Mnohdy přátelští, a jindy naopak velice krutí a – dá se říci – zvrácení. Ti z komiksu Bůh krys skrývají však temné tajemství, které je provází celé generace.

V krátkém uvedení do příběhu sledujete krátký, ale dramatický rozbroj mezi dvěma indiánskými kmeny. Již zde je patrné, že se děje něco temného. Clark Edwood z Arkhamu potom jede hledat Kito, dívku, do které se zamiloval, ale nezachoval se k ní úplně dobře kvůli jejímu domorodému původu. Vydává se tedy do kraje, odkud Kito pochází. Už samotná cesta je dramatická, protože Clark je typický měšťák a v divočině má co dělat, aby přežil. Nakonec se do těžko přístupného městečka Lame Dog přeci jen dostane, ale nevychází z údivu. Místní mu nejsou ochotni nijak pomoci, a dokonce poznává jedince, kteří ho nedávno v Arkhamu napadli. Otázkou je, kam se poděla Kito?

Komiks Bůh krys vás zavede do první poloviny dvacátého století a odehrává se v okolí Arkhamu. Vypráví se v něm o podivných domorodcích, kteří i vypadají dost netypicky. Člověk by řekl až nelidsky.

Hlavní hrdina má rysy, které by znalci hororu mohly být povědomé. Na co narážím? Na H. P. Lovecrafta. Clark ho svou kresbou skutečně připomíná, ovšem autor příběhu Richard Corben nikdy neskrýval, že ho HPL inspiroval. Bůh krys je komiks, jehož zápletka postupuje v naprosto stejných kolejích jako díla zmíněné hororové legendy. Přesto to nevadí a při čtení nemáte pocit, že by se jednalo o pouhou imitaci. Zde je totiž navíc prvek lásky, který je pro protagonistu hlavní motivací. Rovněž tu narazíte na drobné, leč patrné erotické motivy, které byste u HPL těžko nalezli.

Pokud máte Lovecrafta načteného, Bůh krys vás nijak nešokuje. Je tu vše, co jste měli na jeho příbězích rádi. Richard Corben to jen zasadil do příjemně „svěžího“ indiánského prostředí a využil i jejich legend.

Co trochu zarazí, jsou akční scény. Clark je měšťák a zpočátku máte pocit, že je nekňuba. Jenže najednou se dokáže překvapivě zdatně ohánět pěstmi, přestože není zvyklý na rvačky.

Corbenova kresba nemusí každému sednout, protože působí mnohdy velice bizarně nebo nerealisticky. Především zobrazení obličejů je zvláštní. Z mého pohledu to koresponduje se znepokojivostí samotného příběhu a právě zobrazení domorodců je perfektně zvládnuté. Richardu Corbenovi se zkrátka povedlo i samotnou kresbou podpořit obskurnost celého tématu.

Richard Corben (1940–2020) patřil k největším komiksovým umělcům své doby. Pracoval pro Marvel, DC i Dark Horse a magazín Heavy metal. Jeho kresby jste mohli zaznamenat i v Hellboyovi, Punisherovi či Vetřelcích. U nás mu také vyšly komiksy Ragemoor či Duchové mrtvých (komiksové provedení Poeových děl).

Bůh krys je ryze lovecraftovský horor, který však díky Corbenově invenci působí svěže a zajímavě. Jde o dobrodružné a napínavé čtení, které vás přiměje přečíst si komiks na jedno posezení. Věřím, že nebudete litovat.

Vydalo: Argo, 2021
Překlad: Richard Klíčník
144 stran / 548 Kč