Xavier Müller: Erectus

Žijeme v době, kdy na vlastní kůži zažíváme epidemii. Hádáme se, navzájem si nadáváme a společnost je rozdělená. Je vcelku hrozné pomyslet, jak bychom zvládli ještě horší epidemie. A co kdybychom se opravdu rozdělili na dva druhy lidí?

Román Erectus francouzského spisovatele Xaviera Műllera vypráví o objevu nového virového onemocnění, které způsobuje něco naprosto neuvěřitelného – regresi. Kdo se virem nakazí, vrátí se o několik vývojových fází zpět. Ze slona je Gomphotherium, z ptáka například Archeopteryx a tak dál. Nejhorší nastane, když se vir dokáže přenést na člověka. Z inteligentního vědce se stane primitivní předchůdce našeho druhu – homo erectus. Jak se viry šíří a erectů přibývá, ekonomika světa se hroutí, stejně jako dosavadní pořádky. Lidé se erectů děsí a chtějí se jich zbavit. Jenže homo erectus je přece také člověk, ne?

Autor pojal vyprávění stylem, jaký je u dobrodružných příběhů obvyklý, navíc s touto tematikou. Sleduje hned několik postav. Především Cathy, která pracuje v Pretorii a objeví onen vir, a paleontoložku Annu, která řeší i trable s manželem Yannem, jenž se nebezpečným retrovirem nakazí.

Děj svižně ubíhá a autor se snaží, aby vše bylo vyvážené. Nechá čtenáře, aby hlavní hrdinky dostatečně poznal, avšak v jejich nitru se příliš nebabrá. Styl psaní je srozumitelný a zábavný. Celý příběh je dobře vygradovaný a přináší i zajímavé rozuzlení. Román není příliš komplikovaný, což není výtka, ale spíš plus. Minusem pro některé zkušenější čtenáře může být fakt, že z knihy je znát určitá šablonovitost, což je ale i význačné pro tento žánr svižných dobrodružných příběhů. Výstavba děje je zkrátka dobře prokouknutelná a samotný vývoj příběhu čtenáře patrně příliš nepřekvapí, snad jen samotné „řešení“ problému.

Nevýhodou také může být až přílišná neuvěřitelnost námětu. Návrat druhů v evoluci o statisíce let zpět? Člověk zmenší svou výšku, velikost mozkovny a tvar? Autor v závěru o retrovirech krátce mluví a také o skutečnosti, že k regresi u mnoha druhů už v minulosti došlo. Dokonce i u člověka došlo během evoluce k několika návratům k něčemu, co jsme nejprve vývojem ztratili a pak se to znovu vyvinulo.

Xavier Műller má doktorát z fyziky a také pracoval jako vědecký žurnalista pro různé časopisy. Následně se začal věnovat beletrii, a to především pro děti. Erectus je jeho první do češtiny přeložená kniha.

Ve svém jádru je Erectus dobrodružný sci-fi román. A tento žánr naplňuje skvěle. Kniha je to zábavná, svižná a pro toho, kdo si chce u čtení především odpočinout, ideální. Hlavní silou díla je zajímavý námět a zvládnutý závěr. Jinak se Erectus drží žánrových standardů. Nezbývá než doufat, že žádný podobný regresivní vir lidstvo nepotká, ale další knihy od Xaviera Műllera se snad dočkáme.

Vydal: XYZ, 2021
Překlad: Blanka Carriere, Miluše Krejčová
408 stran / 399 Kč