Nejmladší z herecké rodiny Brousků vypráví Knihu hřbitova

Nikdo to nemá v životě lehké, natož pak hrdina Knihy hřbitova Neila Gaimana.

Ten se jmenuje Nik, tedy Nikdo, jako batole přišel o celou rodinu a skončil na hřbitově. Ale všechno zlé je k něčemu dobré, a tak se malého chlapce ujala rodina Owensových. Co na tom, že jsou to duchové? Jenom díky nim, svému opatrovníkovi Silasovi (který není až tak úplně člověk) a celému hřbitovnímu společenství mohl prožít radostné a dobrodružné dětství mezi náhrobky starého hřbitova. Zní to morbidně? To není nic proti tomu, že tam někde venku číhá tajemný zabiják, pod jehož vražednou dýkou skončila celá Nikova původní rodina a který pase po tom, aby mohl dokončit to, co před lety začal.

Kniha hřbitova, která získala například ocenění Carnegie Medal, je určena především mladším čtenářům. Nicméně dobrodružný příběh o dospívání a hledání svého místa na slunci zaujme i mnohé dospělé. Protože ozvěny Mauglího a Knihy džunglí i filmů Tima Burtona z ní dělají ideální vstupní bránu pro ty, kteří Gaimanovy světy doposud nenavštívili.

Vydávání Gaimanových knih v audio verzi se u nás ujalo audiovydavatelství Tympanum. Koralinou počínaje přes Anansiho chlapce až po Nikdykde – vždy šlo o kvalitní audioknihy. Nejinak je tomu i v případě Knihy hřbitova. Do režijního křesla usedla režisérka Alexandra Bauerová, která je podepsána například pod audioknihou Hvězdný prach. Role vypravěče se ujal nejmladší z herecké rodiny Brousků, herec a hudebník Ondřej.

Neil Gaiman zabydlil svůj hřbitovní svět přepestrou paletou mužských a ženských postav a to je vždycky pro narátora výzva a často i kámen úrazu. A přesto Ondřej Brousek tuhle výzvu ustál. Ať už jde o hezkou řádku duchů včetně římského senátora Gaia Pompeia, stařičké matky Slaughterové či vlkodlačí učitelky slečny Lupescu. Navíc se nebojí zpívat a jdou mu parádně nejen popěvky z večera, kdy všichni tančí Danse Macabre, ale také třeba ukolébavka, jíž paní Owensová uspávala malého Nicka. A ghúlové jsou v jeho podání dokonalí. Takhle bych mohl pokračovat až do božího rána, ale jaký by to mělo smysl? Samozřejmě, pokud je někdo zvyklý na Gaimanův přednes, nebude mu žádný narátor dobrý, ale české vydání Knihy hřbitova jasně ukazuje, že u nás má Neil Gaiman coby narátor silnou konkurenci.

Nedílnou součástí této audioknihy je hudba, která jakoby vypadla z Burtonových filmů Ukradené Vánoce nebo Mrtvá nevěsta. Ke Knize hřbitova se náramně hodí. Jejím autorem je také Ondřej Brousek. Citlivě zasadil každý tón na správné místo a hudba tak skvěle doplňuje někdy rozverné, jindy skoro až hororové scény. Škoda že nevyšel samostatný soundtrack (třeba jako bonus). To by jistě ocenil každý fanoušek Dannyho Elfmana.

Kniha hřbitova může směle konkurovat jakékoliv u nás vydané dětské audioknize.

Neil Gaiman: Kniha hřbitova
Vydavatel: Tympanum; 2021