Pozdravy záhrobí je třeba mít v úctě, jinak mohou ublížit

Schopnost komunikovat se záhrobím a ovlivňovat záležitosti mrtvých jistě nebude patřit k základním požadavkům k vykonávání pozice vyšetřovatele pojistných událostí. Zdali je to pro vyšetřovatele Benedikta Klausnera více přínosem, nebo překážkou, se lze snadno přesvědčit četbou knihy Pozdravy záhrobí.

Veronika Fiedlerová ve čtyřech na sebe přímo navazujících detektivních příbězích seznámuje čtenáře s Benediktem Klausnerem, vyšetřovatelem pojišťovny TGIC ve věcech sporných pojistných událostí. Tento muž má velmi specifické schopnosti, které mu sice pomáhají k výkonu jeho práce a k objasňování pravdy, současně pro něj znamenají prokletí ovlivňující každý okamžik jeho života.

Benediktův běžný případ čtenáře přivádí k vyšetřování úmrtí manželky významné osobnosti Moravského Brodu – podnikatele Evžena Mlynáře. Jeho žena údajně zemřela při nehodě bez cizího zavinění, navíc má její manžel neprůstřelné alibi. Benedikt pomocí komunikace se záhrobím nemá problém zjistit, jak ke smrti Milady Mlynářové skutečně došlo a kdo za ni nese vinu. Jde spíš o to, jak to dokázat světskými prostředky.

Odpočívejte v pokoji přivádí Benedikta jménem pojišťovny do luxusního wellness hotelu Anna Spa, jenž nebyl postaven na právě ideálním místě pro utužování zdraví, s přihlédnutím na jeho historii a paměť uchovanou v zemi, ovšem prapůvod podezřelých úmrtí tří klientek se skrývá kdesi dál za areálem hotelu. Zavede vyšetřovatele hluboko do lesů až k pramenům „léčivých“ vod, v nichž přebývá cosi prastarého a zlého. A neklidní duchové zemřelých jsou vyšetřovatelovi opět velkými pomocníky.

Tajemství černé dámy pojednává o temné minulosti jednoho bytu, v němž kdysi došlo k něčemu strašlivému spojenému s krví, utrpením a bolestí. Mladé obyvatelce tohoto bytu se opakovaně zdá velmi živá noční můra, a navíc ji i v bdělém stavu začíná terorizovat cosi zraku neviditelného, o to více nebezpečného. Na Benediktovi je, ačkoli to nijak nesouvisí s pojišťovnou, odhalit temné tajemství, které mlčenlivé stěny bytu nechtějí prozradit.

Smrt si říká Benedikt je závěrečným příběhem začínajícím policejním ohledáváním mrtvého těla, k čemuž je přizván v pozici konzultanta i Benedikt, neboť nic v tomto případu nelze racionálně vysvětlit. Navíc se následující den objeví nedaleko další mrtvola a podle nepřehlédnutelných podobností souvisí oba případy nejen spolu, ale i se samotným Benediktem. A kde jsou dvě těla, může přibýt pochopitelně i další.

Veronika Fiedlerová vypráví velmi živě a poutavě. Nejen že na sebe její čtyři příběhy úzce navazují, ony se navíc skvěle propojují a doplňují do jednoho dech beroucího a napínavého vyprávění. S charaktery jednotlivých postav si dala nemalou práci, což z nich dělá skutečné dýchající lidské bytosti, které nemají jen kladné, nýbrž i záporné stránky. Pochopitelně nejpropracovanější je hlavní postava Benedikt Klausner, jehož i s jeho nadpřirozenými schopnostmi čtenář pozná a oblíbí si prakticky okamžitě. S napětím bude slovo za slovem následovat jeho kroky, hltat každou nepatrnou, na přesně promyšleném místě vypuštěnou zmínku o Benediktově minulosti. Dějovými zvraty Veronika Fiedlerová rozhodně nešetří a její příběhy mají až velmi nápadité závěry.

Se zatajeným dechem se čtenář nechá unášet stránku za stránkou popisující případy komunikace s mrtvými, jejich vyvolávání i zahánění, posednutí, přehrávání paměti poznamenaných míst, aby zjistil, že je toho nadpřirozeného v knize ještě mnohem víc a skvěle to tam pasuje. Zasloužený oddech a pozvolné opadávání napětí pro čtenáře přijde opravdu až po dočtení posledního slova, zavření a odložení knihy, a to v doprovodu hřejivého pocitu, že přečetl velmi dobře promyšlenou a napsanou knihu, v níž se žánry detektivka a horor nádherně doplňují.

Nakonec lze už jen zmínit krásnou obálku i vnitřní ilustrace, jejichž autorem je Diego Quiňones, a trojici tematických záložek, které Golden Dog v rámci své objednávkové akce ke knize přikládá. Celkovou skvělou grafickou úroveň z dílny Michala Březiny už je vlastně i skoro zbytečné zmiňovat.

Vydal: Golden Dog, 2021
Obálka a ilustrace: Diego Quiňones
356 stran / 349 Kč