Fear the Walking Dead – pokus o jinou cestu… na totéž místo

Přílepek úspěšného seriálu Živí mrtví překvapil. Ne vždy dobře. Ačkoli seriály The Walking Dead i Fear The Walking Dead vycházejí ze stejné předlohy (komiksu Roberta Kirkmana, Tonyho Moorea a Charlieho Adlarda) a za oběma stojí stanice AMC, snaha tvůrců seriálu Živí mrtví: Počátek konce byla zpracovat toto téma jinak – civilněji a snad i uvěřitelněji, což se jim (alespoň v prvních dvou sériích) dařilo.

Na místo uvědomělého policisty tu máme sotva dospělého závisláka na drogách, místo milostného trojúhelníku řešíme problémy rodiny, která se snaží v nastalém chaosu dát dohromady a ukrýt se v bezpečí. Střílení desítek mrtváků vystřídal napínavý útěk před nakaženými sousedy a panikařícími davy ve velkoměstě.

Problém s vodou zde má na rozdíl od seriálu The Walking Dead docela uvěřitelné a vysvětlené základy. Tvůrci divákům za každou cenu neservírují tuny rozkladu, hektolitry krve a mozkové tkáně, i hrdinové jsou více méně uvěřitelní a sympatičtí. Potud je vše více než v pořádku. S postupným přibýváním dílů však chtě nechtě opět děj upadne do kolovrátku útěků, rozdělení a znovushledání, ztráty a znovunalezení zázemí.

Prostředí jsou jiná a nutno přiznat zajímavě vybíraná a exotická – dočkáme se osamělého domu na útesu, luxusní výletní jachty (zde má děj skutečně vynikající náboj a staví hrdiny do hodně zajímavých situací), farmy, vodní přehrady… To vše však tlumí čím dál tím víc beznadějně zažitý stereotyp. Kvůli mladším hrdinům může mít divák chvíli pocit, že sleduje seriál The Hundred (100), a určitě to nebude jen přítomností herečky Alycie Debnam-Carey. Hlavních hrdinů nezahyne moc, o to více tato úmrtí překvapí. Spíše nemile – odchází totiž právě ty postavy, na kterých seriál stojí a které oba seriály tolik odlišují. O to větší překvapení nastává, když do Fear vtrhnou hrdinové The Walking Dead. To už tu jednoduše máme dva prakticky totožné seriály s různě kolísající kvalitou.

Z hereckých výkonů bych vyzdvihla určitě Franka Dillana v roli závislého a trochu praštěného mladíka, Alyciu Debnam-Carey alias jeho sestru, perfektní je Cliff Curtis v roli hodně zkoušeného otce, Colman Domingo, který si s chutí zahrál sympatického zbohatlíka… A jo, i ten Lennie James v roli Morgana dělal, co se dalo. Ale bohužel to nestačilo.

Sledování jsem ukončila s posledním dílem čtvrté série a po dalších řadách, či snad dokonce seriálech na toto téma už nemám důvod sáhnout.

První sérii Fear the Walking Dead však doporučím – alespoň těm, které zajímá, jak celá katastrofa začala a jak ji mohly zpočátku prožívat běžné (zbraně a bojová umění neovládající) rodiny.

Domovská stanice: AMC