Ted Chiang: Příběhy vašeho života

Příběhy vašeho života je vcelku troufalý název knihy, zvlášť pokud jde o sci-fi. V povídkové sbírce Teda Chianga však skutečně naleznete hodně z všední reality nebo se přinejmenším zamyslíte nad životem.

Celá sbírka obsahuje osm povídek. Žánrově se pohybují na hraně science fiction, i když některé jsou spíše fantasy a autor v nich nechává průchod své fantazii. To je i příklad úvodní Babylonské věže. Biblický příběh si Ted Chiang zpracoval po svém. Vypráví o dělnících, kteří se na věž vydávají a mají pomoci prokopat se nebeskou klenbou. Je to zajímavé, nevšední a hravé.

Sbírka je dnes již kultovním dílem, ale pro české čtenáře je asi nejzajímavějším faktem, že dle povídky Příběh tvého života byl natočen i u nás úspěšný film Příchozí. Povídka samotná je ale přeci jen jiná – více osobní a pocitová. Je zde upřednostněno mateřské vnímání hlavní postavy, která vypráví o svém bádání nad jazykem tvorů z jiné planety. Musím vyzdvihnout autorovu pečlivost v tom, jak dokázal navodit pocit, že takto se cizí jazyky skutečně luští. Hrdinka příběhu ale také vypráví o své dceři a o svých „vzpomínkách na budoucnost“.

Hodně povídek je pojato téměř filozoficky a mohou působit složitě. Například u Dělení nulou budete muset mozek docela namáhat, protože v povídce hraje důležitou roli matematika. Obtíž pochopit vám bude možná dělat příběh s názvem Pochopit. Je o muži, jenž si aplikuje nový lék, který ho učiní geniálním. Jeho genialita však roste a roste. Přemýšlí už v jiných rovinách než běžný člověk, a čím více se člověku vzdaluje, tím je i samotná povídka čtenáři vzdálenější. Zde Chiang ukazuje svou představivost a myšlení, ale trochu zapomíná na příběh.

Jindy autor filozofuje o víře. To se děje v povídce Peklo je nepřítomnost boha, která obsahuje i prvky černého humoru (ehm, když se na Zem snese anděl, aby pomohl postiženým, tak trochu nechtěně pár lidí zabije) a také kritiku náboženství. Nicméně sahá mnohem dál a patrně osloví čtenáře, kteří mají načteno něco z teologie.

Ted Chiang probírá zajímavá témata. Příběh 72 písmen je o životě a jeho stvoření, kratičká miniatura Vývoj lidské vědy reflektuje svůj název a v rychlosti vypráví, kam nás věda dostane. Nápady jsou to skvělé, ale mnohdy jednotlivé povídky nedokážou strhnout a po dočtení si sice řeknete, že to bylo zajímavé, ale v paměti vám mnoho nezůstane. Zkrátka je někdy nápad lepší než zpracování.

Dobrý námět a dobré vyprávění se povedlo spojit v závěrečné Když se vám líbí, co vidíte: dokument. Zde je hlavním tématem vnímání krásy. Jak nás ovlivňuje to, jak kdo vypadá, a jaké by to bylo, kdyby existovalo Kali, software, který vám umožní ostatní lidi vidět krásné. Zcela nevnímáte jejich nedokonalosti, dokonce ani postižení. Povídka je napsaná jako dokument, ve kterém hovoří spousta postav, zejména mladých studentů. Někteří stoupenci Kali, jiní odpůrci. Chtěli byste takovou srandu, díky které byste všechny viděli tak nějak stejně hezké a oni vás?

Ted Chiang je americký spisovatel, který za svá díla obdržel čtyři ceny Nebula, stejný počet cen Hugo a cenu Johna W. Campbella. K těmto oceněním mu stačily povídky v této sbírce. Do bibliografie autora však nyní přibyla i další povídková sbírka Výdech.

Příběhy vašeho života je sbírka plná oceňovaných příběhů, které nezapřou kvalitu, avšak čtenářsky nejsou úplně vděčné. Je to těžší čtení, kde rozdíl mezi sci-fi a filozofií téměř neexistuje. Rozhodně se při čtení zamyslíte a kniha celkově přináší zajímavé nápady a pohledy na různá témata. K větší spokojenosti však chybí o něco čtivější styl psaní či důraz na příběh. Pokud ale hledáte něco originálního a nevadí vám komplikovanější způsob vyprávění, je kniha právě pro vás.

Vydal: Host, 2021
Překlad: Pavla Horáková, Robert Hýsek, Richard Podaný
349 stran / 379 Kč