Vic James: Zářící ruiny (Temné nadání 3)

Zářící ruiny, třetí díl série Temné nadání, nabízí příběh o něco krutější než jeho předchůdci Zlatá klec a Padlé město. Vyhrocená situace v Anglii mezi Mocnými a obyčejnými lidmi se stupňuje a kdo ví, jak tahle revoluce dopadne a koho semele. V centru dění není nikdo jiný než členové rodin Jardinů a Hadleyů.

Nejstarší ze sourozenců Hadleyových se ocitají ve víru změn víc, než by chtěli. Abi se podařilo uprchnout z posledních Krvavých slavností (zrůdného druhu veřejné popravy, kterou se Mocní zbavují nepohodlných lidí) za pomoci zmatku a Gavara Jardina, nejstaršího syna znovu jmenovaného Kancléře. Její bratr Luke všechen chaos pozoroval po boku jednoho z Jardinových bratrů, nejmladšího Sileyna, který celou záležitost studuje jako exotický pokus.

Tihle čtyři nejsou jediní hráči v celé téhle brutální hře, ale mají své nezastupitelné role. Dalšími význačnými hráči jsou Midsummer Zelstonová, Mocná a neteř minulého Kancléře. Bouda, provdaná Jardinová, pro niž je kariéra nadevše, či její tchán – současný Kancléř a otec bratrů Jardinových, jehož by už konečně někdo měl připravit o všechnu moc.

Před několika staletími proběhla ve Velké Británii revoluce, která o trůn připravila krále Karla I., posledního vládce bez magických schopností. Od té doby se u moci střídají volení kancléři z řad Mocných, novodobé smetánky, která by se dala označit za čaroděje či kouzelníky. Říká se, že absolutní moc korumpuje, což v tomhle případě platí naprosto přesně. Obyčejní lidé musejí odpracovat deset let nucených prací pro dobro státu, protože jinak zůstávají občany nejnižší kategorie s minimem práv. Z těchto prací ovšem neprofituje stát, ale hlavně jednotlivé rodiny Mocných, které tak přicházejí k levné pracovní síle. Tak laciné, že by se dalo hovořit o otroctví. Lidé na nucených pracích nemají tu nejmenší právní ochranu a jejich smrt se může stát pouze bezvýznamnou položkou ve firemním účetnictví. Samozřejmě všichni Mocní nejsou stejní.

Říct, že všichni vzbouřenci mají na výsledek revoluce stejný názor, je směšné. Naopak. Někdo razí teorii davových protestů a jiný by zvolil krvavější cestu. Podobné je to i mezi Mocnými a v případě lorda Jardina mrtvých není nikdy dost. Politické názory rozdělují celé rodiny a stávající situace se musí změnit. Možná k lepšímu a možná k horšímu.

Kniha Zářící ruiny nabízí hned několik vypravěčů, kteří se různě střídají podle toho, jak se to autorce Vic Jamesové zrovna hodí do děje. Každá z postav má svůj vlastní cíl a motivaci, které následuje až do konce. Nejpropracovanější jsou postavy Luka a Abi. Sileyn zůstává i pro třech dílech nevyzpytatelnou enigmou, ale to patří k jeho podivnému kouzlu.

Tempo příběhu je svižné a atmosféra napínavě mrazivá. Temné nadání není vyloženě magické postapo, ale ani klasický young adult román. Spíše drsná magická alternativní historie, kde jedna skupina osob parazituje na té druhé, kterou považuje za podřadnou, což je téma, která se sice objevuje vcelku často, ale Vic Jamesová to oblékla do zajímavého kabátku. Zářící ruiny nejsou zábavné, ale akční a poutavé ano.

Poslední díl trilogie Temné nadání je opravdu temný, protože mrtvých pozvolna přibývá a veškeré ohledy jdou stranou. Přesto kniha nabízí nečekaný závěr, který možná některé čtenáře neuspokojí, protože nechává prostor pro jejich fantazii, kterou ještě podnítí dříve v knize předložené informace. Série Temné nadání je velmi specifická a čtenáři nezbývá nic jiného než se do knih ponořit a zjistit, jestli jsou podle jeho gusta.

Vydal: Fragment, 2020
Překlad: Milena Hordinová
Počet stran: 400