Vic Jamesová: Padlé město (Temné nadání 2)

Padlé město je druhý díl dystopické trilogie z Anglie, kde obyčejný lidský život má mizernou hodnotu a menšina vládnoucích Mocných se zuby nehty brání postupující změně. V centru dění jsou chyceni Hadleyovi a Jardinovi, ale váhy osudu se mohou pohnout pouze ve prospěch jedněch.  Nastane čas změn k horším, nebo k lepším zítřkům?

Pětičlenná rodina Hadleyových vymyslela plán, jak zůstat během desetiletého období nucených prací spolu. Otec, matka, Luke, Abi a malá Daisy se měli stát „zaměstnanci“ rodiny Jardinových, ale Luke byl poslán do pracovního tábora, protože na usedlosti jedné z nejbohatších Mocných rodin pro něj nebylo místo. Nakonec našel cestu ke své rodině, ale byl obviněn z vraždy kancléře Zelstona. Hadleyovi se opět rozdělili. Luke se stal vězněm lorda Arailta Crovana ve Skotsku. Abi utekla a snaží se zachránit bratra. Rodiče míří do pracovního tábora. Malá Daisy se stará o Libby, dceru Gavara Jardina.

Ve Velké Británii se před několika staletími dostaly k moci osoby nadané Silou, když svrhly panujícího krále. Označují se jako Mocní, ale možná by mohli být mágy, čaroději nebo kouzelníky. Jejich moc je různá, ovšem dokáže být strašná i krásná zároveň.  Považují se za něco víc a nastolili tvrdou oligarchii. Obyčejní lidé bez schopností musí povinně splnit desetiletou pracovní povinnost, jinak jsou občany druhořadé kategorie a jejich občanská práva jsou krácena. To není nic proti statusu člověka zrovna vykonávajícího pracovní povinnost. Ten je na deset let pouze otrokem a špínou.

Kromě sourozenců Hadleových se v centru dění ocitají i politicky výjimeční Jardinové. Lord Jardine se stává novým kancléřem a téhle pozice hodlá náležitě využít k vlastnímu prospěchu. Jeho nejstarší syn Gavar musí přerovnat své osobní hodnoty, protože svět, který znal, se začíná prudce měnit. Přesto udělá téměř cokoliv, aby uchránil svou nemanželskou dceru Libby. Do toho musí zvládnout svou nastávající ženu, politicky ambiciózní Boudu, usilující o post příští kancléřky. Jennner, prostřední z bratrů, sice nedisponuje mocí, přišel však k majetku a možná bude moci vystoupit ze stínu své rodiny. Nejmladší Sylien disponuje obrovskou mocí, ale má pokřivené hodnoty. Je mistrovský manipulátor, který možná sám neví, co chce. Spojenectví se prudce mění, na krvi nezáleží, ovšem přežít nemůžou všichni.

Padlé město je young adult fantasy dystopického ražení s různými vypravěči. Příběh většinou vypráví Abi nebo Luke, ale nechybějí ani mnohé další postavy. Na jednu stranu to rozšiřuje příběh, protože většina postav má své ambice, tajnosti a plány. Zároveň to může působit zmatečně, protože autorka často skáče po různých dějových linkách a rozhodně to nevede ke vcítění do hlavních aktérů.

Trilogie Temné nadání není pro citlivé čtenáře. Podobně jako Hunger Games spíš patří do kategorie 15+. Místy je děj překombinovaný a občas by mu slušelo víc logiky. V některých pasážích autorka spěchá jako o závod a zapomíná, že čtenáři nevědí všechno. Padlé město čtenáře připravuje na závěr trilogie, jedná se totiž o takový mezistupeň, kdy přeživší hráči usedli ke stolku a karty jsou rozdány na další hru. Sázky se pozvolna zvyšují…

Vic Jamesová se s tím nemaže a ukazuje mocenský boj v celé jeho špíně. Padlé město, druhý díl z trilogie Temné nadání, si libuje v krutostech a nelítostných hrách. Mocní se nebojí jít otevřeně přes mrtvoly a začíná přitvrzovat. Mezi obyčejnými lidmi začíná rašit revoluce a nepochybně v ulicích poteče krev. Kdo přežije a kdo zemře, se teprve uvidí. Stále je naživu dost postav, které mohou zamíchat dějem. Boj začíná a temnota se šíří.

Vydal: Fragment, 2019
Počet stran: 380
Vazba: vázaná s laminovaným potahem