Pekelný plášť – když se musíte spolehnout na pomoc pekla

Českých autorů není nikdy dost. Ne, není to myšleno ironicky, ale zcela vážně. Kdykoli se na fantastické scéně objeví nová tvář, je to důvod k radostnému očekávání. A co teprve v případě, kdy tento autor, respektive autorka, napsala knihu určenou mladším čtenářům? Takových zase tolik nemáme…

Když vám nikdo nemůže pomoct, je vcelku jisté obrátit se na peklo. Ať už jste princ, jenž přebral a po pitce se stal neviditelným, nebo uměle vytvořená dívka, která má navzdory všemu vlastní vůli a nehodlá sloužit účelu, k němuž byla předurčena. Jenže kudy se do pekla dostat a jak tam neskončit napořád? Nemluvě o tom, že čertům není radno úplně věřit – v jejich dohodách je vždycky nějaký háček. Cesta za svobodou a za zlomením kletby ještě nikdy nebyla tak křivolaká. Jisté ale je, že když už se chcete vydat do pekla, měli byste s sebou přibrat i kouzelného mluvícího koně – jeho uštěpačné poznámky vám cestu o dost zpříjemní.

Simona Michálková není úplným nováčkem. Její povídku jste si mohli přečíst v soutěžní antologii DivergentCzech. Její debutový román je pohádkově laděný příběh, určený spíše mladším čtenářům, ale rozhodně si na své přijdou i dospělí, kteří mají v srdci stále místo pro dobrodružství plné čertů, pirátů, černokněžníků, kleteb a lásky, co je dokáže zlomit.

Pekelný plášť sice obsahuje celou řadu motivů, které spolu na první pohled tak úplně neladí, přesto se Simoně Michálkové úspěšně podařilo je zkombinovat dohromady, aniž by to působilo jako nevěrohodná slepenina. Středověce vyhlížející svět, peklo, které jako by z oka vypadlo českým klasickým pohádkám – čerti připomínající myslivce zkrátka potěšili – a tlupa černokněžnických pirátů, co by kamenem dohodil. To vše tvoří lákavé kulisy, v nichž se odehrává honba za svobodou a zlomením rozličných prokletí.

To, že je kniha určena spíše mladším ročníkům, jde poznat především z chování postav a z jejich mluvy. Autorka se nebojí využívat modernějších slůvek, jež ve středověkém světě vypadají všelijak. Přesto se jí však humorným a místy vyloženě až sympaticky jízlivým pojetím vyprávění podařilo, že ani tyhle výrazy neruší – jsou zkrátka součástí příběhu. Hlavní trio hrdinů se však nechová na svůj věk a především na svoje postavení – koneckonců například Arim je korunní princ a z jeho chování to není většinou vůbec znát. Vývoj postav je znatelný především v poslední třetině. Je uvěřitelný a jde natolik do hloubky, co se týče motivací a emocionálního dopadu, že bych to u knihy s věkovým zařazením 12+ nečekala.

Poslední třetina je celkově velkou změnou oproti předchozí dobrodružné, pohádkové a drzé části. Je výrazně dospělejší – nejen co se týče ponuré atmosféry, jisté nečekané porce brutality, ale především pak v již zmíněném vývoji postav. I když se autorka snaží stále držet v některých situacích trochu nadhled, pořád tu vystrkují drápky tíživé úvahy a místy vcelku krutá rozhodnutí. Až jsem si chvílemi říkala, jak se z dobrodružné výpravy a Carminova uštěpačného rýpání mohla stát taková emocionální nálož. (Ano, i já, starý cynik, jsem na konci uronila slzu!)

Simoně Michálkové nelze upřít, že má svižný, čtivý styl, bohatou slovní zásobu a neskutečné množství originálních nápadů. Zmíním například Luciferův lustr, přízračnou bambitku, hromníka nebo kouzlení za pomocí vlasů – to jsou věci, které si opravdu užijete. Jen se musím přiznat, že jsem vzhledem k názvu knihy čekala trochu větší úlohu onoho pekelného pláště.

Pekelný plášť potěší milovníky pohádek, a pokud nevíte, co pořídit svým ratolestem pod stromeček, mohla by to být dobrá volba. Kniha má navíc dobře odvedenou redakční práci a korektury a je graficky opravdu krásně zpracovaná. Svůj díl na tom má jistě i obálka a drobné ilustrace Ondřeje Hrdiny.

Vydal: Bookmedia, 2020
Obálka/ilustrace: Ondřej Hrdina
Počet stran: 336