Z Kruhu skrze Spirálu do utahující se Smyčky

Kultovní myšlenku o vraždící videokazetě nejspíš není třeba příliš rozebírat. Postaral se o ni literární tvůrce píšící pod pseudonymem Kodži Suzuki, jemuž následně sekundovali japonští a američtí filmoví tvůrci, jejichž pojetí se v pokračování ubíralo diametrálně odlišným směrem než to autorovo.

Knižní trilogie Kruh, Spirála a Smyčka je čistokrevně originální koncept na poli fantastiky, v němž se jednotlivé žánry prolínají, překrývají i navzájem mažou, aby nakonec přenechaly prostor hloubavému čtenáři a mnoho příležitostí zamyslet se nad pojetím objektivní reality jako takové, jejím striktně subjektivním vnímáním každým jedincem, vytvářením si dedukcí o nejpravděpodobnějším vývoji následného děje, které stejně autor nekompromisně smete ze stolu. Takže se jedná vlastně o čistou fantastiku a současně filozofickou románovou trilogii.

Kruh

Děj prvního příběhu začíná popisem dvou zvláštních úmrtí mladých lidí, kdy prvního úmrtí je svědkem pouze čtenář, toho druhého unavený tokijský taxikář. Snadno by se dala přehlédnout spojitost mezi nimi, pokud by jedna z obětí nebyla neteří novináře Kazujukiho Asakawy a kdyby se o druhém případu právě zmíněný Asakawa nedozvěděl od taxikáře, jenž ho vezl z redakce, neboť se mu nechtělo jet domů městskou dopravou. Novinářský šestý smysl ho okamžitě upozornil na zjevné shody úmrtí obou mladých lidí, aby ho nenápadně zavedl na místo, kde trávili čas přesně týden před svou smrtí, spolu se dvěma dalšími přáteli, kteří byli též nalezeni mrtví. V rekreačním středisku Pacifik nalezl v chatce napsaný odkaz na hrůzostrašnou videokazetu, kterou pro něj nebylo problém objevit, a udělal tu největší chybu ve svém životě: pustil si ji.

Tím se dostal do moci kletby, jež mu dává mu pouze týden na odhalení a pochopení tajemství jejího sdělení a na možnost zvrácení kletby. Bylo mu jasné, že sám nemá šanci, a tak požádá o pomoc jediného možného člověka, který mu přišel na mysl, dávného spolužáka ze školy Rjúdžiho Takajamu. Ten okamžitě nadšeně souhlasí, videokazetu chce neodkladně vidět a pomáhá příteli nacházet vodítka při jejich objevné pouti po japonských ostrovech. V závěru ovšem zjišťují, že vše je vždy trochu jinak, než si vydedukovali.

Hodnocení: 98 %

Spirála

Na scéně se objevuje nová postava soudního patologa Micua Anda, muže těžce zkoušeného životem, kterému se rozpadlo manželství poté, co tragicky utonul jeho malý syn. Ando je pověřen pitvou svého spolužáka z lékařské fakulty, čímž se nevědomky zapojuje do příběhu, který se již vyvinul od vraždící videokazety někam dál a jemuž pohled samotného Anda dává nový hlubší rozměr.

Vydává se cestou zkoumání DNA obětí a celý příběh se přesouvá od hororu spíše k vědeckofantastickému žánru, navíc okořeněnému mystikou, jenž nabízí témata k přemýšlení o smyslu všeho. Již ze začátku zazní velmi zajímavá stará japonská legenda o hadí kletbě, která svým vyzněním vede přímo k tajemstvím života a smrti uloženým ve dvoušroubovici. S tajemnými zašifrovanými vodítky si Ando prochází martyriem vedoucím k odhalením, která by si přál nikdy nenalézt. Na to je již pozdě a Micuo Ando je postaven před nejtěžší rozhodnutí svého života.

Hodnocení: 96 %

Smyčka

Ve světě se objevila počínající epidemie metastatické rakoviny. Postihuje otce desetiletého chlapce Kaora Futami přesně ve chvíli, kdy chtějí podniknout rodinný výlet na jedno velmi speciální opuštěné místo v poušti s názvem Čtyři rohy, v němž se sbíhají hranice čtyř amerických států. Toto místo objevil Kaoru sám a podvědomě s ním cítil osudové propojení. Jako by skrývalo veškeré potřebné odpovědi a možnost zvrácení neodvratného rozbujení stoprocentně smrtící rakoviny. Kaorův otec Hidejuki je věděckým pracovníkem a jeho matka Mačiko pro změnu odbornicí na legendy amerických indiánů, čímž svému synovi předali náhled do absolutně odlišných světů. Jelikož je jeho otec v poslední fázi předem prohraného boje s rakovinou a Kaoru v zamilovanosti dá vzniknout novému životu v lůně své vyvolené Reiko Sugiurové, zmíněnou cestu za záchranou svých blízkých již nelze odkládat.

Dozvídá se, že úplně vše je jinak, než se na první i druhý pohled zdálo. Vše svou relativností přesto ovlivňuje a dopadá nejen na jeho realitu. Všechno je propojené. A zjištění ho nejen mohou, nýbrž budou stát oběť nejvyšší. Na svobodné vůli Kaora není, zda chce zaplatit, ale jestli to bude stačit, aby se vše doslova a do písmene mohlo restartovat.

Hodnocení: 95 %

První knihu Kruh lze doporučit snad všem milovníkům hororové fantastiky. Její celosvětová kultovnost hovoří za vše. Ovlivnila všemožná odvětví zábavního průmyslu, a to i bez nutnosti obětí, které autor prorokoval a požadoval pro a po rozšíření příběhu. Nejedná se ani tak o explicitní líčení, spíše tiché, pomalé, mnohovrstevné a o to více drásající čtenářovu obrazotvornost.

U obou dalších pokračování je to už rozhodně jiné. Čtenář, který si chce tyto knihy vychutnat, musí plně odložit svou potřebu předvídat děj do rukou autora, bývalým povoláním učitele, aby se mohl nechat vést hluboce podnětnými a přemýšlivě zajímavými pokračováními. Jinak se s největší pravděpodobností stane, že čtenář bude zklamán, neboť Kodži Suzuki směřuje vývoj příběhu a jeho zvratů úplně jinými cestami, než je obecně běžné. Záleží na čtenáři, jestli mu tento autorův přístup vyhovuje, a tudíž mu knihy sednou, nebo ne.

Vydal: Knižní klub; 2004, 2006, 2008
Překlad: David Petrů
Počet stran: 256 +328 +336