Ondřej Kocáb, Honza Vojtíšek: Rozpolcení

Mnozí lidé si domnívají, že horor je tu od toho, aby je děsil. Jistá strašidelnost se očekává, ale horor je tu především proto, aby vyprávěl příběhy. Někdy mrazivé, jindy podivné anebo zkrátka velice odvážné pro běžného čtenáře.

Rozpolcení je sbírka povídek dvou autorů: Honzy Vojtíška a Ondřeje Kocába. Název je použitý dobře, protože oba spisovatelé jsou poměrně dost rozdílní. Spojuje je však láska k hororovému žánru. Nutno podotknout, že jejich hlavním cílem není čtenáře děsit, ale vyprávět jim příběhy. A to velice nezvyklé, někdy příliš ulítlé na to, aby mohly být pravdivé, jindy realitě dosti blízko.

V knize se oba autoři střídají vždy po povídce, což dodává knize variabilitu. Honza Vojtíšek je z dvojice spisovatelů ten „temnější“ a jeho příběhy nepostrádají jistou hrůznost.

Povídky od něj jsou někdy brutální, jako například poněkud sadistická romanťárna Tep nebo zombie horůrek Maso Wickhamu. Ten je však ozvláštněn jednou specifikací. Příběh se totiž odehrává v místě, kde působil jistý Robin Hood. Příjemné zpestření žánru a humor není Vojtíškovi cizí ani v dalších povídkách, jako je třeba miniatura Muž, který miloval knihy, jež vás patrně uhrane svou bizarností.

Zaujme příběh Autobusák o malém klukovi, který nemá kamarády, je terčem posměchu a rád si hraje, že je autobus.

Vrcholem jeho příběhů v knize je však povídka Ze stínů času. Název může znít jako klišé a evokovat například H. P. Lovecrafta, nicméně obsah povídky je jiný. Autor sice využívá klasických hororových propriet, jako je kletba nebo rozsáhlý starý dům, ale zápletka je zcela současná a neotřelá. Je o homosexuálním páru, kdy jeden z mužů přiveze svého přítele, aby ho představil matce. A to, že se jedná o dva muže, má zcela nečekanou pointu. Příběh má gotickou atmosféru a příjemný jazyk na čtení. Vojtíškovi se zde povedlo napsat skutečně vynikající povídku.

Ondřej Kocáb je charakteristický tím, že jeho příběhy jsou velmi často humorné. Komediální horor, chcete-li. Hned v prvním příspěvku v knize vypráví legendu o vražedném Krvavém kolenu. Stodola je sice pořád hororovou povídkou, ale úsměvu se neubráníte. Jindy Kocáb není vyloženě vtipný, ale jeho styl psaní je hravý, uvolněný a s jistým nadhledem, jako třeba v Na okraji propasti, kde vystupuje známý Slender man.

Kocáb má zajímavé a neotřelé nápady, ale občas nemají jeho příběhy úplně silné závěry. To se projevuje například u povídky Naše nejlepší mozky, která má jinak velice povedenou atmosféru příběhů z padesátých let, kdy lidi děsila představa mimozemské návštěvy. Kocáb si tyhle příběhy bere na paškál. Bohužel závěr je poněkud přehnané klišé, a to i navzdory tomu, že se stylizuje do zmíněných let a stylu tehdejšího sci-fi.

Ještě větší škoda je ale nepovedeného konce jinak jedné z nejlepších povídek sbírky – Chlapec, který miloval včely. Opět spíše sci-fi než horor a to zajímavě postapokalyptický. Hlavní hrdina se probere po dlouhém zmrazení a zjišťuje, že je vědec. A to velmi vlivný. Dokonce může za současný stav na Zemi, kdy vyhynulo veškeré včelstvo, což má nedozírné následky. Už z tématu je jasné, že tady je Ondřej Kocáb vážnější než obvykle. O to víc zamrzí závěr, který mel být patrně vtipný, ale k povídce se příliš nehodí. I tak je to ale jeden z nejzajímavějších příběhů v knize.

Honza Vojtíšek je velice zkušený autor, který má za sebou jeden román (Kazatel, 2019) a velkou spoustu povídek, které vyšly v mnoha antologiích, ale také v jeho e-časopise Howard.

Ondřej Kocáb tolik zkušeností nemá. Jako první mu knižně vyšla povídka Mrtvola v antologii Dokud nás smrt nerozdělí (2019). Několik povídek mu vyšlo také v e-časopise Howard a pravidelně se umisťuje na předních příčkách v soutěži O krvavý brk. Má velký talent a můžeme doufat, aby jeho vydaných příběhů přibývalo.

Rozpolcení jako každá sbírka povídek obsahuje silnější a slabší kousky, nicméně zde rozhodně převažují povedené povídky. Mnoha příběhům nechybí humor a nadhled. Možná nebudete nijak vyděšeni, ale fantazie obou autorů vás jistě mnohdy udiví a překvapí. Doporučuji všem těm, kteří mají rádi netypické příběhy.

Rok vydání: 2020
Obálka: Michal Březina
314 stran / 280 Kč