DEAD LANDS – hrůzostrašná pohádka z Nového Zélandu

AMC, stanice stojící mimo jiné za seriály ze známého světa The Walking Dead, si udělala malou odbočku a oživila mrtvé na Novém Zélandu. Zápletka zůstává podobná, avšak prostředí a zpracování je naprosto odlišné.

Přesouváme se zhruba o dvě stě let do minulosti, do neposkvrněné přírody, mezi Maory. Kmen mladé dívky Mehe začínají ohrožovat mrtví, kteří se nemohou dostat za svými předky. Obývají svá zemřelá těla a mění se ve zběsilé řezníky. Mehe čeká nelehký úkol – musí najít bojovníka, považovaného spíše za monstrum než válečníka, aby jí pomohl svět „uzdravit“. Z monstra se vyklube sice trochu nevrlý, avšak v podstatě sympatický ochránce mladých hrdinek.

Začíná romanticko-dobrodružná cesta, kterou ale smáčí potoky krve. Naivita hrdinů i prvotní zápletky se v tomto seriálu potkává s celkem surovou brutalitou. Zombie tu nejsou nějaké ploužící se polorozpadlé mrtvoly, ale děsivě mrštní, zrůdně znetvoření bojovníci, prohánějící se temnými pralesy. Častěji, než může být divákovi milé, navštěvujeme i zásvětí, říši mrtvých, která pomalu prosakuje do panenské krajiny.

Výprava a celkový vizuál se hodně blíží seriálu SEE. Divák navíc zblízka nahlédne do maorské kultury, která je na obrazovky převedena autenticky, většinu hereckého osazenstva činí Novozélanďané a je vidět, že si role užívají. Především jde-li o bitvy či rituální tance. Horší už je to s dialogy, které doslova zabíjí nudné pohovory s mrtvými předky a až primitivní debaty a přestřelky mezi hlavními hrdiny.

Scenáristé sice vytvořili kompletní, do sebe zapadající koncept, který dokázali dotáhnout do hodně zajímavého konce, leč cesta je mnohdy utrpením. A to nejen pro hrdiny, ale i pro diváky. Nezachraňují to ani hluboké promluvy v maorštině, jelikož postrádají překlad, a jsou tak víceméně jen na okrasu.

Obsazení je sice sympatické, avšak herecké výkony by jeden pohledal. Grace Palmer, představitelka naivní Mehe, je roztomilá, ale nevýrazná, Te Kohe Tuhaka (zahrál si i v původním filmu Krajina smrti z r. 2014) alias démonický Waka Nuku Rau je sice sympaťák, ale kromě bojových pokřiků toho moc nepředvádí. Jediný působivý herecký výkon tak podává Rawiri Paratene jako nenávisti plný otec a zrůdný šaman Kaiteke (hodně zdařilá je na konci jeho maska). Za zmínku stojí snad ještě Rob Mokaraka coby snaživě vtipný Hako (trošku připomínající Malaka, parťáka Conana Ničitele), jenže bohužel dostává minimum prostoru.

Z bažiny herecké a scenáristické nudy diváka vytáhne pár solidních akčních a hororových scén, některé jsou skutečně zdařilé a strhující. Jakmile dojde na poslední díl, člověk si až zoufá, proč tak nabité a dobře udělané nebyly i ty předchozí.

Času stráveného u sledování nebude každý litovat, najdou se jistě i tací, kteří budou vyčkávat novou řadu. Nicméně větší pozornost si tento počin pravděpodobně nezíská.

Domovská stanice: AMC
Země původu: Nový Zéland