See – netradiční postapo seriál od Apple TV

Že se lidstvo vyhubí samo, je vcelku běžná teorie. V postapokalyptickém příběhu seriálu See zbytek populace navíc kvůli rozsáhlé epidemii přišel o zrak a už šest set let je odkázán na jiné smysly.

Společnost je uspořádána do klanů, které žijí v souladu s přírodou. To ovšem neplatí pro všechny. Například pro královnu Kane a její věrné, kteří s posvátnou úctou opečovávají prastaré stroje ještě starší vodní elektrárny.

V jedné vesnici se však nenadále narodí dvojčata – chlapec a dívka, kteří vidí. To, že se vládci budou chtít výjimečných dětí zbavit, je nabíledni.

Kromě dechberoucích scenérií člověkem téměř neposkvrněné kanadské přírody a nečetných, zato nápaditých postapo kulis hrají v seriálu prim herecké výkony a choreografie bojových scén.

Protagonisté se snaží hodně (samozřejmě ne bezchybně) kopírovat chování osob postrádajících zrak, řídících se například sluchem či hmatem, přičemž někteří herci jsou skutečně zrakově postižení.

Největším tahounem je bezpochyby Jason Momoa jako klanový vůdce Baba Voss. Kdo si ve Hře o trůny oblíbil Khala Droga, bude si libovat, neboť zde se k projevu výrazného válečníka přidává i herecký um a už zmiňovaná choreografie, takže Babovy krvavé bojové scény jsou ve své eleganci téměř krásné. Sylvie Hoeks (Blade Runner) je v roli despotické a hysterické královny Kane neodolatelná, navíc si její postava projde hodně zajímavým vývojem. Výrazný a herecky vynikající je také Christian Cammargo, který si nedávno střihl (ne úplně dobře napsanou) roli Draculy v seriálu Penny Dreadful, jako královnin nejvyšší generál Tamacti Jun. Zajímavý výkon na poměrně malém poli působnosti podává Bow Lion jako takzvaný Stín, dívka, která se umí pohybovat naprosto neslyšně a dokáže také neutralizovat svůj pach. Hvězda filmu Smrtelné stroje Hera Hilmar hraje matku zázračných dětí, Maghru, její děti pak Nesta Cooper (divoká a neuvážená Haniwa) a Archie Madekwe (umírněnější, nikoli však rozumnější Kofun).

Všechny postavy se více či méně díl od dílu mění, ne vždy je však jejich motivace objasněná či smysluplná. Zda se některých vysvětlení dočkáme v další sérii, je otázkou. Tvůrci zcela evidentně hýří nápady, ne všechny však dokážou dotáhnout do konce. Chvílemi se může zdát, že si pak s vlastním nápadem či postavou nevědí rady. To paradoxně zvyšuje napětí, o které ani jinak není nouze, protože nikdy nevíte, co hrdinové provedou, nebo co všechno na ně může číhat za nejbližším stromem.

Tajemný svět nevidomých dokonale podkresluje hudba, hned v úvodních titulcích minimalistická, jindy zase fenomenální. Jejím tvůrcem není nikdo menší než Bear McCreary, který má na svědomí oblíbené soundtracky seriálů The Walking Dead (Živí mrtví), Outlander (Cizinka), Agents of S.H.I.E.L.D. nebo Battlestar Galactica, ale i různých filmů a videoher.

Seriál See je místy dechberoucí, stejně jako matoucí. Rozhodně však příjemně osvěžuje současnou televizní produkci svojí jedinečnou atmosférou.

Domovská stanice: Apple TV
Země původu: USA