Trpká hodina veršů Jana Hlubka a ilustrací Vladimíra Rimbaly

Kvalitních gotických veršovaných příběhů, tolik oblíbených v minulosti, se v našem malém českém rybníčku mnoho neobjevuje. Příkladem toho, že se i přesto tomuto tématu stojí za to věnovat, je kniha Trpká hodina, jejímž autorem je Jan Hlubek.

Z knihy Trpká hodina je cítit nadšení a úcta k velikánům žánru, jakými byli kupříkladu Edgar Allan Poe nebo H. P. Lovecraft. Knize by se jistě dalo ledacos vytknout, její klady však jasně převyšují nad dílčími nedostatky.

Jak se nechal sám autor slyšet už v úvodu, jedná se primárně o příběh lásky, neopětované, tragicky končící lásky. Mladý hlavní hrdina je odmítnut svou vyvolenou a vlastní rukou dobrovolně odchází z tohoto světa. Je cítit, že je pouhou epizodní postavou, jelikož autorovi nestál ani za to, aby mu přiřkl nějaké jméno. Pro něj je daleko důležitější postava mladé ženy Mariany. Ta opouští rodný kraj, aby se do něj po čase navrátila a opět čelila minulosti, kterou zde zanechala, a přízraku dávno mrtvého a v hrobu tlejícího nápadníka.

Jan Hlubek používá jako nosný prostředek svých čtyřverší epickou symboliku gotického žánru, z nichž každé jedno čtyřverší je podpořeno geniálními černobílými ilustracemi Vladimíra Rimbaly, jež svojí detailností připomínají staré vybledlé fotografie děsivých míst, chrličů, zřícenin, hřbitovů i všemožných tvorů noci. Toto spojení dává pozornému čtenáři možnost se ještě hlouběji ponořit do své vlastní fantazie.

Kniha už svou podstatou básnicky vizuálního vyprávění není určena každému žánrovému čtenáři, o to více si ji užijí právě ti, kteří tento způsob vyprávění příběhu mají rádi, a také k nim ji Jan Hlubek a Vladimír Rimbala jistojistě směřovali.

Hodnocení: 79 %

Vydala: Nová forma, 2020
Ilustrace: Vladimír Rimbala