Tokijský ghúl: re 4 přešlapuje na místě

Příběhy, v nichž věci nejsou černobílé, dokážou většinou nalákat slušné množství čtenářů. A to i takové, kde je čtenářské morální cítění opravdu silně vykolejeno. Přeci jen málokdy se stane, že dokážete fandit i kanibalům. A přesně to je případ Tokijského ghúla.

Po rozprášení aukce uplynulo skoro půl roku. Minuly vánoční svátky a je třeba se opět pustit do práce – lov na nebezpečné ghúly nepočká. Mizí stále více lidí a jejich únosy jsou spojovány s obávaným klanem Rosewaldových. Pravda, která se ale za vražděním skrývá, může být pro mnohé nebezpečnější, než se na první pohled zdá. Možná dojde i na netradiční vyšetřovací metody. Jenže co na to řekne veřejnost?

Celá série Tokijský ghúl: re zatím působí nekonzistentním dojmem. Čtenáři tak nějak tuší, co si na ně Sui Išida nejspíš připravil do budoucna, protože pár náznaků tu už je, přesto však celý příběh zatím přešlapuje na místě. Jistě, dá se namítnout, že se ke čtenářům v naší kotlině dostal zatím pouze čtvrtý díl a nedá se tedy očekávat, že se veškeré drama odehraje najednou. Přesto zamrzí, když autor čtenáře navnadí několika stranami, z nichž emoce doslova odkapávají, a vzápětí je hodí do nicneříkající scény, která působí jako výplň. Obzvlášť ve chvílích, kdy všichni vědí, že musí zákonitě dojít k pořádné mele, a neskutečně se na ni těší.

Haisemu se v několika okamžicích začínají vracet vzpomínky a je zřejmé, že ghúla v sobě už neudrží dlouho na uzdě. Ghúlové z jeho předchozího života reagují na zprávu o Kanekiho přežití po svém – někteří se snaží urychlit návrat Haiseho vzpomínek (těžko říct, co si od toho slibují, vzhledem k tomu, jak moc byl Kaneki už ke konci vyšinutý), jiní se v něm pokouší vidět svého dávného přítele, přestože je nyní agentem ÚPG. To dává prostor pro drama, hutnou atmosféru i silné emoce… ale Sui Išida všeho dávkuje až trestuhodně pomálu. Přitom potenciál tu je, jen je už počtvrté rozmělněn mezi zástupy nevýrazných postav, na nichž čtenářům nebude příliš záležet. A to ani nemluvím o tom, že se tu objevují noví hráči z řad Holubic…

Tokijský ghúl: re má pořád ono kouzlo, které čtenáře uhranulo v předchozí sérii. Zatím však autor svých vypravěčských dovedností i morálních dilemat, které jeho příběh skýtá, nevyužívá naplno. Nezbývá než doufat, že se tato skutečnost brzy změní, jinak by mohla série ke své škodě sklouznout do vod naprosté průměrnosti.

Vydal: CREW, 2020
Překlad: Anna Křivánková
Počet stran: 224