Královnovrah – přerod zbabělce v hrdinu

V dnešní době je young adult literatura hájemstvím především spisovatelek. Nicméně se ale najdou i autoři, kteří se na toto území čas od času odváží, a nezřídka se jim povede tyto vody úspěšně zčeřit. Jedním z nich je také Sebastien de Castell.

Když se Kellen rozhodl pro souboj s mužem, který podváděl v kartách, netušil, jak šeredně se věci zvrtnou. Mezi námi – utřít si krev do státní vlajky není asi vhodné, ale aby za to byl člověk popraven… to už chce pořádnou porci vlastenectví. Naneštěstí je toto pochybné vlastenectví základním kamenem impéria Darome. Nebyl by to nicméně Kellen, kdyby se z téhle patálie nedokázal nějak dostat. Jak už to tak ale bývá, bude to jen z louže pod okap. Sice se vyhne oprátce, připlete se však místo toho do dvorských intrik, které by mohly skončit státním převratem – obzvlášť když na tom má zájem jeho vlastní lid, pro nějž je vyvrhelem.

Sebastien de Castell dokázal neskutečnou věc – s každým dalším dílem má jeho série stoupající tendenci, a to je Královnovrah v pořadí již pátým svazkem. Předposlední dobrodružství divotvůrce Kellena Argose a jeho kočkoveverčáka Reichise je od prvních stránek nabité akcí a dramatickými událostmi. I když se hrdina nachází na královském dvoře, autor dokázal skvěle vystihnout dýky zabalené do hezkých slovíček. Intriky a úskoky nejsou tak zamotané, aby se v nich čtenáři ztratili, přesto neuhodnou vše hned na poprvé a vývoj některých událostí by je mohl i překvapit (většinou nemile). Jestli totiž Sebastien de Castell v něčem vyniká, je to v zakončení nastalých situací zcela jinak, než jak by se zpočátku čekalo.

Tentokrát ale Sebastien de Castell pořádně přitvrdil – nejen co se týče množství násilí, ale také jeho následků a rozmanitosti. Úmrtí už nejsou náhodná ani v sebeobraně, ale plánovaná, brutální a krvavá a mají na Kellena nezřídka hluboký dopad. Poprvé se tu také čtenáři setkají se sexuálním násilím, což je věc, jíž se autor doposud vcelku důsledně vyhýbal.

S tím, jak stárne jeho hrdina, přicházejí na řadu i nové aspekty jeho života. Kellen dospívá v mnoha ohledech a konečně si uvědomuje plně své možnosti (a omezení). Už se pořád neřídí vlastními emocemi, lépe se ovládá a nenechá sebou už tolik manipulovat. Jako postava prošel Kellen další proměnou – a pokud si doposud čtenáři mysleli, že ho Sebastien de Castell protáhl už slušným bahnem, budou se divit, co si pro něj připravil v tomto svazku – i má čtenářská duše starého cynika se občas cítila mírně zaskočena autorovou chladnokrevností. Důležité ale je, že vše má v příběhu své místo a nejde jen o samoúčelné šokování. Autor kromě toho již slušně vypiloval řemeslné dovednosti a celá kniha tak šlape dobře jako namazaný stroj.

Královnovrah přináší na rozdíl od předchozích dílů méně humoru a více dramatu. Sebastien De Castell dokáže udržet pozornost od první stránky do poslední a vzhledem k závěrečným událostem budou čtenáři dozajista netrpělivě vyhlížet další – finální – díl.

Divotvůrce je série, která se změnila z „Hm, nebylo to špatné, asi dám šanci druhému dílu“ na jednu z mých nejoblíbenějších sérií v rámci young adult literatury. Jsou to knihy, které dokážou oslovit i dospělé, mají šmrnc, vtip a sympatické postavy, s nimiž je snadné se ztotožnit navzdory jejich slabostem.

Vydal: Egmont, 2019
Překlad: Peter Kadlec
Počet stran: 480