Laini Taylorová: Múza nočních můr

Nad městem Pláč visí citadela ve tvaru serafa a v ní se dějí zvláštní věci. Žijí zde potomci vyvražděných bohů a také duchové mrtvých. A občas se stane, že z citadely něco spadne. Třeba švestky. Nebo mladé bohyně…

Přestože Saraina srdce byla probodnuta, když z citadely dopadla do Pláče, stále je hlavní hrdinkou ve světě plném bolesti, nepřátelství, ale i vykoupení a lásky. Stejně tak Lazlo – čerstvý polobůh, který najednou dokáže neobyčejné věci. Jenže než se oba hrdinové stihnou vypořádat s tím, co se stalo, drží je v šachu Minya ovládající neskutečnou sílu, pomocí níž Sarai i Lazla vydírá.

Daleko od Pláče žijí sestry Kora a Nova. Jsou nerozlučné, všechno dělají spolu, dokonce se jedna druhé podobají. Dívky se děsí dne, kdy budou nuceny se vdát, protože v ten okamžik jejich úzké propojení skončí. Ani by je nenapadlo, že přetrhat jejich pouto může něco daleko horšího, než je manželství.

Múza nočních můr je zrovna tak nepředvídatelná jako předchozí kniha Snílek Neznámý. Laini Taylorová ji udržuje ve svém poetickém duchu, jedna něžná věta střídá druhou. Autorka vypráví po částech, střídá pohledy několika postav a vše postupně spojuje v jeden komplexní příběh. Všechno je propojené, všechno dává smysl. I nové, srdcervoucí vyprávění sester Kory a Novy, jehož kořeny sahají hluboko do minulosti, prokáže, že zde má své zasloužené místo.

Jsou to ale nejen nové postavy, které budou čtenáře fascinovat. Autorka se totiž poctivě věnuje i těm nejmenším hrdinům představeným v první knize. Popravdě, každá z postav by si zasloužila samostatnou knihu, tak dobře jsou napsané. Pohádkový příběh ovšem obsahuje poměrně temné obrazy jako týrání, násilí a vraždy. Nechybí ani na první pohled nepřekonatelné překážky. Laini Taylorová svým hrdinům rozhodně situaci neulehčuje – jakmile se pokazí jedna věc, následuje lavina dalších problémů.

Snílek Neznámý se soustředil hlavně na zvídavého sběratele příběhů Lazla a objevování města Pláč. Múza nočních můr však dává prostor především Sarai a více se soustředí na fungování světa bohů. Snad všechny otázky ohledně příběhu jsou ve druhém díle nenuceně zodpovězeny. Přestože tento díl by měl být zároveň závěrečný, čtenáři i sama Laini Taylorová si tenhle smyšlený svět opravdu zamilovali, takže by nebylo překvapivé, kdyby tohle ještě nebyl konec. Navíc je zde tolik odkazů na autorčinu předchozí sérii Dcera kostí a dýmu, že se propojení příběhů přímo nabízí.

O dobrých knihách se mi píše velice špatně. U téhle to platí obzvlášť. Po dočtení se totiž budete cítit, jako byste se probudili z nádherného snu. A píchne vás u srdce, že se do něho nemůžete okamžitě vrátit a prožít ho celý znovu.

Vydalo: CooBoo, 2019
Překlad: Adéla Špínová
464 stran / 369 Kč