Neil Gaiman, P. Craig Russell, Scott Hampton: Američtí bohové 2: Já, Ainsel

V pokračování komiksové adaptace Gaimanova románu Američtí bohové přivádí Stína jeho cesta napříč Amerikou do Lakeside, na první pohled idylického městečka, které však skrývá velká tajemství.

Pan Středa se po předchozích dramatických událostech rozhodne Stína na nějaký čas „uklidit“ do relativního bezpečí sněhem pokrytého Lakeside v Minnesotě, kde mu údajně hrozí nejmenší nebezpečí odhalení. Zprostředkuje mu zároveň i novou identitu a Stín se tak pod jménem Mike Ainsel usazuje v pronajatém bytě a dostává šanci si alespoň na okamžik vydechnout a pořádně si srovnat v hlavě všechno, co ho od propuštění z vězení potkalo. Jeho odpočinek a postupné začleňování do komunity místních obyvatel narušují čas od času pouze cesty, které společně se Středou podnikají za účelem rekrutování starých bohů k chystanému rozhodujícímu střetu ve válce proti představitelům nových technologií a moderního světa.

Lakeside působí klidně, Stín ale brzy začne mít pocit, že tu něco tak úplně nesedí. Moc dobře ví, co je Středa zač a že mu nelze věřit. Jaký však mohl mít důvod k výběru právě tohoto místa? Skrývá se snad za zdejší mírumilovnou atmosférou něco víc a jak do všeho zapadají případy zmizelých dětí? Nalézt odpovědi nebude jednoduché. Stína navíc stále pronásledují také podivné, znepokojivé sny a snaží se přijít i na to, co přesně se děje s jeho mrtvou ženou Laurou. Souhra podivných náhod ho nakonec přivádí zpět na policejní stanici a on se znovu ocitá na rozcestí, které ho přivede zpět do víru hlavního dění.

Už z popisu je patrné, že druhý díl komiksových Amerických bohů, jehož zpracování se opět ujal P. Craig Russell, neposouvá samotný děj příliš kupředu. Zabývá se prostřední částí románu a nese se spíše v pozvolném a poklidném duchu. Při čtení se přesto nelze zbavit určitého pocitu neklidu spojeného s napjatým očekáváním nadcházející bouře, která však přijde teprve v budoucnu společně s velkým finále. Zdaleka se ale nejedná o zbytečnou součást vyprávění.

Stejně jako v předchozím dílu Stíny jsou rovněž i zde do děje zakomponované krátké epizody přibližující příchod různých přistěhovalců a s nimi i jednotlivých bohů do Nového světa. Společně s hlavním příběhem vše dohromady tvoří kaleidoskop barvitých osudů a pohledů na americkou krajinu a její obyvatele. Atmosféra, která z příběhu dýchá, je jedinečná a naplněná stejnou měrou smutkem i úžasem.

Já, Ainsel zůstává extrémně věrnou a povedenou adaptací předlohy. Gaimanův spisovatelský styl zůstává zachován a P. Craig Russell exceluje v tom, že dovede jednotlivé scény a pasáže zeditovat a přizpůsobit zcela jinému vyprávěcímu médiu. Kresba Scotta Hamptona celý zážitek ze čtení následně prohlubuje a doplňuje, aniž by se podbízela přehnanou líbivostí. O to výrazněji potom vyniknou jednotlivé obálky, především ty od Davida Macka, a odlišné výtvarné přístupy používané zejména k přiblížení událostí z minulosti.

Komiks Já, Ainsel si tak s přehledem udržuje dobrou úroveň nastavenou prvním dílem. Celá kolekce má rozhodně nakročeno stát se po svém dokončení výborně provedeným komiksovým příběhem přinášejícím něco nového a zajímavého širokému spektru čtenářů. Osobně bych se nejraději ihned pustila do pokračování.

Originální název: American Gods 2: My Ainsel
Nakladatelství: Crew, 2019
Překlad: Ladislava Vojtková