P. C. Castová: Bojovnice slunce (Příběhy z nového světa 2)

Nový svět je jiný, než jak ho známe dnes. Vlivem slunečních erupcí se vše, co dokázalo přežít, změnilo. I lidé jsou jiní. Žijí v kmenech v souladu s územím, které obývají, mají zvláštní schopnosti a naslouchají bohům. Bůh lidí žijících v troskách města dlouho spal, ale nyní si přeje chodit po světě a podřídit si ho. V ohrožení nejsou jen Nikovi kumpáni a Mariini poutníci, ale celý svět.

Zloději kůží ze zničeného města pod vedením Mrtvého zraka již dílo boha započali a šíří chorobu, která sužuje jejich kmen, aby oslabili svoje protivníky. Své už o tom vědí poutníci z kmene Tkalců, kteří donedávna žili mírumilovně v podzemních doupatech a uctívali Matku Zemi, ale i kumpáni, kteří se modlí ke Slunečnímu bohu, žijí v korunách stromů a spojují život se zvířaty. Kmen Tkalců však přišel při přepadení o Luňanku, vůdčí ženu, která dokázala vzývat měsíc a jeho světlem léčit svůj lid. Kumpáni z Lesního kmene zajali ženy a nutí je pracovat na polích a muže rozprášili nebo pozabíjeli.

Luňančina dcera Mari přijala odpovědnost za svůj kmen a podařilo se jí s pomocí kumpána Nika zajaté ženy vysvobodit. Při konfliktu s kumpánem Thaddeem však došlo k zapálení lesa. Požár se nepředvídatelně šíří mezi stromy a zasáhl i stromové město kumpánů. Mari s Nikem se snaží před požárem všechny zachránit. Oheň je ale jen jedním z problémů, jemuž budou oni a jejich blízcí čelit. Thaddeus touží po moci a dál šíří mezi kumpány nenávist proti Mari a Nikovi a zloději kůží míří z ruin dobít lesní město.

P. C. Castová stvořila postapokalyptický svět, kde lidé stojí nejen proti zdivočelé přírodě, ale i proti sobě. Jednotlivé kmeny mají rozdílné schopnosti a možnosti, jak se s novým uspořádáním poprat, a často snižují šance na přežití svým sousedům pouhou nevědomostí a nezájmem. Po mnoha generacích možná přišel díky Mari s jejím dvojím původem a smýšlením čas na změnu.

Z Mari a Nika se po prožitých strastích v prvním dílu Z vůle Luny stal pár a podporují jeden druhého. Oba jsou rozhodnější a jejich ovčáci Rigel a Laru jim stojí věrně po boku. V druhém pokračování vznikají nová pouta a vztahy mezi postavami, které čtenář už zná. Některá jsou velmi překvapivá.

V románu Bojovnice slunce tráví hrdinové hodně času plánováním a autorka P. C. Castová si v něm připravuje cestu pro třetí díl, který v originále vyšel minulý rok pod názvem Wind Rider.

Bojovnice slunce je napínavé a akční čtení, kde se odhalí i jeden z kumpáních příběhů, jak se z lidí a rysů stali společníci. Škoda jen, že autorka ve svých knihách tíhne ke stejným motivům a charakterům postav, jaké její čtenáři znají z předchozích knih. V prvním dílu Z vůle Luny to nebylo ještě tak patrné, ale v Bojovnici slunce jako bych opět četla o Kalonovi a bohyni Nyx ze Školy noci. I tak stojí kniha za přečtení, však bychom byli rádi za věrného společníka ovčáka, teriéra nebo rysa, s kterým je možné mít ještě užší spojení a dokonale si navzájem rozumět.

Vydal: Yoli, prosinec 2018
Překlad: Renata Heitelová
Obálka: Emil Křižka