Brian Evenson
Brianu Evensonovi u nás dosud vyšla jen jedna povídka ve sborníku manželů VanderMeerových (česky jako New Weird: Trochu divná fantastika, Laser 2008) a dvě knihy, které napsal pod jménem B. K. Evenson. Nejnověji si pak česky můžete přečíst novelu Doupě a povídkovou sbírku Zhroucení koně, které vyšly v jednom svazku v nakladatelství Gnóm!
Brian Evenson se narodil 12. 8. 1966 v Amesu ve státě Iowa. Jeho otec byl dlouhá léta profesorem fyziky na Brigham Young University v Provo ve státě Utah. Jde o soukromou univerzitu, kterou kompletně vlastní Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů, největší z mormonských církví. Patrně v důsledku této rodinné situace prožil autor v mládí dva roky ve Francii a ve Švýcarsku jako mormonský misionář a akademické tituly obdržel mimo jiné i na Brigham Young University, kde následně učil, dokud zde nedošlo k menšímu skandálu zaviněnému jeho první knihou Altmann’s Tongue (1994). V roce 1995 Evenson z univerzity odešel a v roce 2000 vystoupil i ze samotné Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů.
Následně působil na univerzitách ve státech Oklahoma, Colorado a New York, až roku 2003 přijal místo na Brown University, což je prestižní soukromá univerzita ve státě Rhode Island. Zde zůstal do roku 2015. Potom přešel na katedru kritické teorie na CalArts (Santa Clarita, California), kde působí v současnosti.
V první Evensonově povídkové sbírce Altmann’s Tongue jsou literární postavy nuceny sníst uříznuté jazyky a pokoušejí se useknout si vlastní končetiny. Kontroverze, kterou kniha vyvolala, vedla k autorově odchodu z univerzity, kde učil, a nakonec k jeho rozchodu s mormonským náboženstvím vůbec.
Některé Evensonovy práce kriticky reflektují jeho mormonskou zkušenost anebo se zabývají pro mormony kontroverzními tématy. Tak například hlavní postava thrilleru The Open Curtain (2006) se zabývá vraždou, kterou spáchal počátkem 20. století William Hooper Young, pravnuk mormonského vůdce Brighama Younga, a román Immobility (2012) se odehrává v post-apokalyptickém Utahu a figurují v něm některé esoterické poučky mormonské církve. Evenson sám prohlašuje, že si do jisté míry zachoval úctu k upřímným věřícím této církve a nemá v úmyslu je zbůhdarma urážet či provokovat.
Brian Evenson má titul PhD z literatury a kritické teorie, je rovněž překladatelem z francouzštiny a bývá někdy označován jako „writer’s writer“, tedy „spisovatel pro spisovatele“, něco pro fajnšmekry. Sám obdivuje například práci Petera Strauba a detektivní romány ve stylu „hardboiled“ (Dashiella Hammetta a Jima Thompsona i současné autory, jako je Andrew Vachss). Bývá také zmiňována jeho spřízněnost s hnutími či směry „Slipstream“, „New Fabulists“ a „The New Weird“.
V rozhovoru z roku 2017 se k první nálepce spíše nehlásí, ke druhé se hlásí o něco ochotněji a s tou třetí se víceméně identifikuje. Dodává však: „Myšlenka Weirdu a New Weirdu je cosi, co se průběžně vyvíjelo – tak třeba Jeff VanderMeer se k tomuto termínu původně stavěl opravdu skepticky, ale pak ho přijal. Co se mi líbí na pojmu „Weird“ je to, že má návaznost na literaturu z počátku 20. století, zahrnuje práce, které jsou na obou stranách propasti mezi literaturou a žánrem, zahrnuje některé prvky hororu, některé prvky sci-fi a souvisí s okultismem. Zároveň to však není žádná opravdová literární škola – spíše řada nespojitě spojených způsobů, jak manipulovat se vztahem žánru a literatury.“
A na to hned navazuje: „Také bych řekl, že v mé vlastní práci je pro mě důležité zpochybňovat i hranici mezi realistickým a fantastickým. Nejsem realista – nebo spíš, nestarám se o to, jestli ten či onen z mých příběhů je nebo není realistický: realismus na mě působí dojmem zcela bezvýznamné obecné kategorie. Ale moje práce spočívá od samého počátku ve zkoumání povahy reality a vnímání.“
Brian Evenson často uvádí, že vlastně píše „epistemologický“ horor – bez ohledu na to, jaké hrůzy v příběhu figurují, ta největší spočívá vždy v tom, jak nestabilní je naše vnímání reality a pocit vlastního já. O své metodě říká: „Rád tvořím věci, které čtenáři slouží jako spouštěč nebo katalyzátor, takže je nucen je doplňovat. Tímto způsobem se příběh nakonec stane kombinací slov na stránce a čtenářovy reakce na ně. Moje dílo je docela temné a provokativní a vyzývá čtenáře, aby se přiblížil k událostem nebo lidem, od nichž by se v životě radši držel dál, ovšem smyslem toho je poskytnout čtenáři plnější a komplexnější povědomí o tom, co to znamená být člověkem.“
Inspirace?
„Pro mě jsou zdrojem příběhů písně, mé vlastní zážitky, knihy, které jsem četl, všechno, co jsem slyšel nebo se jen vzdáleně doslechl apod.“
Naděje a obavy, pokud jde o budoucnost?
„Obávám se, že se lidstvo samo zlikviduje. A doufám, že to neudělá.“
- Altmann’s Tongue (1994)
- Father of Lies (1998)
- Contagion (2000)
- Dark Property (2002)
- The Wavering Knife: Stories (2004)
- The Open Curtain (2008; reprint 2016)
- Last Days (2009, rozšířená verze povídky The Brotherhood of Mutilation; reprint 2016)
- Fugue State: Stories (2009)
- Windeye: Stories (2012)
- Immobility (2012)
- Zhroucení koně (A Collapse of Horses: Stories, 2016, česky Gnóm!,2019)
- Doupě (The Warren, 2016, česky Gnóm!, 2019).
Pod pseudonymem B. K. Evenson (kterého označuje za své „neidentické dvojče“) přispěl novými knižními pokračováními do světa Vetřelců nebo Dead Space a také pod tímto jménem píše knihy, na nichž se podílí s jinými autory (jako byli nedávno např. scenárista James Demonaco nebo hardrockový zpěvák Rob Zombie).
Foto © Valerie Evenson
Zdroj: Gnóm!