George R. R. Martin: Snové písně 1

Hru o trůny, nebo spíše Píseň ledu a ohně, jak je celá sága pojmenovaná, dnes zná snad každý. George R. R. Martin však má na kontě daleko více knih a povídek, které této rozsáhlé sáze předcházely. O tom, jak se postupně prosazoval v literárním světě a získával čtenáře, vypráví na stránkách Snových písní mezi jednotlivými povídkami, jež v knize naleznete.

První díl Písně ledu a ohně u nás v překladu vyšel v roce 2000, ale seznámit se s Georgem R. R. Martinem jsme se mohli už v roce 1988 v knize Povídky, kterou vydalo nakladatelství Laser-books. Skládala se ze dvou novelet Píseň pro Lyu a Písečníci. Nebyly jediné. Během let jich u nás vyšlo mnohem víc, buď jako součást sbírek, nebo jako samostatné knihy. Některé vyšly opakovaně. Snové písně přichází s řadou z nich a jsou doplněné o autorovo vyprávění o prvních spisovatelských pokusech, o věcech, lidech i prostředí, které ho ovlivnily. Zajímavé je sledovat, jak se vyvíjely literární trendy během let v Americe a vznikaly jednotlivé literární žánry.

Snové písně jsou opatřeny předmluvou Gardnera Dozoia, oceňovaného amerického editora, spisovatele a redaktora mnoha významných nakladatelství a magazínů, jenž se s Georgem R. R. Martinem často potkával.

První svazek Snových písní je rozdělený do pěti částí, kterým předchází Martinovo uvedení povídek, jak si jeho dílka vedla, popřípadě co ho ke které inspirovalo. První část je věnovaná učednickým kouskům. Obsahuje tři povídky: Tmy se bojí jenom děti, Pevnost a A smrt je jeho odkazem. Druhá část obsahuje první úspěšně prodané pokusy: Hrdina, Odbočka do San Brety, Druhý stupeň osamění, Mlha padá k ránu.

Píseň pro Lyu, Věž z popela, Oceloví andělé, Kamenné město, Krutinky a Ve znamení kříže a draka naleznete ve třetí části, která je věnovaná žánru sci-fi, příběhům odehrávajících se na mnoha světech Martinova vesmíru, k nimž se v řadě dalších povídek rád vrací. Osamělé písně Larena Dorra, Ledový drak a V pustinách ve čtvrté části jsou čistou fantasy. Pátá část je převážně hororová, i když většina povídek je spíše směsicí všech stylů. Obsahuje povídky Chlap z masovny, Nezapomenutelná melodie, Písečníci, Netopýři, Opičí kůra a Hruškovitý.

Nejvíce se mi zamlouvaly povídky Mlha padá k ránu, Píseň pro Lyu, Věž z popela, Ve znamení kříže a draka, Osamělé písně Larena Dorra, Ledový drak, V pustinách a Písečníci. Možná právě povídka Ledový drak byla prvním náhledem do světa, kam „zima přichází“. Mlha padá k ránu pojednává o planetě obestřené mlhou a o tajemstvích v mlze skrytých. Co se však stane, když o tajemství mlžný svět přijde? V Písních pro Lyu přichází na přetřes osamění, blízkost a sdílení. Lidské bytosti ve světě popsaném v této povídce nalezly způsob nejužšího spojení bytí i mysli.

V prvních Martinových počinech mě překvapilo množství přídavných jmen a zveličování. Přemýšlela jsem, jestli je opravdu chci číst, ale zpětně mi přijdou humorné v porovnání s pozdějšími povídkami, ve kterých George R. R. Martin dokazuje, jak skvělým vypravěčem se stal.

Některé z povídek byly zfilmované. Písečníci posloužili jako předloha prvního dílu první řady seriálu Krajní meze. První díl připravovaného hororového seriálu Nightflyers (Netopýři) bude mít premiéru 3. prosince na stanici Syfy. Kolik z povídek v seriálech zůstalo, budete moci porovnat až po jejich přečtení a shlédnutí.

Vydalo: Argo, 2018
Překlad: Jana a Jan Oščádalovi a Richard Podaný
Ilustrace: Michael Kaluta