František Kotleta: Poslední tango v Havaně

Doba už uplynula od chvíle, co si přední český „expert na folklór“ Tomáš Kostek užíval Příliš dlouhou swingers party. Dokonce i mezinárodní trable spojené s Velkými problémy v Malém Vietnamu se nakonec zametly pod koberec. Ve třetí knize série není třeba čekat žádnou divočinu, vždyť si Tomáš Kostek jede jenom zatrsat Poslední tango v Havaně. Co by se asi mohlo stát?

Nejnovější počin Františka Kotlety se skládá hned ze čtyř čtivých, svižných a barvitých příběhů. První z nich, Poslední tango v Havaně, propůjčil svůj název celé sbírce. Je celkem jasné, že v tomhle příběhu jde o magii, doutníky, přívržence i odpůrce kubánského režimu a ženské. Česká vláda zapůjčila svého experta na folklór Kubáncům, aby jim poskytl nejen konzultaci v jejich nejnovější záhadě.

Druhý příběh se odehrává na domácím písečku v Čechách. Tomáše čeká překvapivě Těžký týden v Ústí nad Labem. Jeho vyšetřování se týká Nováka, Soukupa a Ovečky – místních politiků, kteří umřeli dost divně. Brzy se ukazuje, že i muž Tomášova kalibru možná bude na lokální české politiky krátký. Podaří se mu ovšem najít nečekané spojenkyně v místní cikánské komunitě, která má své, po generace ověřené postupy.

Dlouhou noc v Tokiu už mohli fanoušci Franty Kotlety prožít na stránkách časopisu Pevnost. Pokud to štěstí neměli (nebo měli, ale koho by nebavilo likvidovat zákeřná monstra znovu a znovu), můžou se těšit na jeden pořádně divoký mejdan s šéfíkem japonské mafie, kde není nouze o spoře (pokud vůbec) oděné krásky, ostrou Elišku a prohnanou Dominiku. I tentokrát se stane to, co se při dobře rozjetých pařbách stává (ne, policajty nikdo nezavolal), a české trojce jde v mžiku o život.

Víte, kde se dají nejčastěji potkat íránští agenti? Tam, kde házejí stíny Světla Paříže. Vypadá to, že někdo, koho Tomáš Kostek považoval za mrtvého, vstal z hrobu. Do toho se plete íránská tajná drsňačka a jeden překvapivě nevymřelý proslulý řád. Jaká je asi šance, že opět dojde k mezinárodní krizi?

František Kotleta si při psaní svých akčních, neslušných, politicky nekorektních a čtenáři milovaných braků stále drží laťku hodně vysoko. Čtenářům servíruje neuvěřitelné množství hlášek, popkulturních odkazů a tělesných tekutin všeho druhu. Ve všech čtyřech příbězích nabízí napínavou detektivní zápletku (nebo thriller) s nečekanými zákrutami a zvraty. Knize dominují trochu netradiční vyšetřovatelé Tomáš Kostek, agentka Eliška, šlapka Dominika a úřednická extra třída Klára Chlumská. Je ovšem vidět, že postava Tomáše má poslední dobou menší problém, jestli být víc střílející akční drsňák, nebo magii praktikující akademik. Těžký to život folklórního experta a jeho autora.

Tento příspěvek do série o Tomáši Kostkovi autorovy věrné čtenáře potěší, ale nováčci musí začít Příliš dlouhou swingers party, aby jim neunikly důležité souvislosti. A který ze čtyř příběhů je nejlepší? To záleží na osobní preferencích. I když ta česká vsuvka s návštěvou Ústí nad Labem má něco do sebe.

Vydala: Epocha, 2018
Obálka: Luis Royo
Počet stran: 328