Westworld – svět, kde je dovoleno vše

HBO přináší další z výpravných seriálů, kterým útočí na naše city a víří bouři diskusí. Aby ne, když hlavním tématem je umělá inteligence, věrně imitující člověka. Roboti zde však nejsou pouze nahraditelnými mazlíčky pro bohaté, jako je tomu ve vynikajícím filmu A.I. umělá inteligence, zde jdou tvůrci Lisa Joy a Jonathan Nolan ještě mnohem dál.

Po vzoru filmu Západní svět z roku 1973 vytvořili zábavní park pro bohaté a nasadili do něho „výtvory“, kterým lidé určili příběhové linky. A to by v tom byl čert, aby se jeden nezamiloval a nechtěl svůj osud změnit. Ono je všechno ale ještě mnohem složitější. Divák se stává svědkem rozkolu v samotném týmu tvůrců a bohatých sponzorů Westworldu; do poslední chvíle neví, co má kdo s výtvory ve skutečnosti za lubem, sleduje postupný úpadek charakterů většiny živých návštěvníků parku. V tomto světě je totiž dovoleno prakticky vše – výtvory mohou být opraveny, nahrazeny, jejich linka znovu nahrána. A tak se tu vesele vraždí a znásilňuje. Při sledování první série může mít divák pocit, že mu nějaký úchylný spisovatel ničí oblíbený western.

Tak jak už bývá u seriálů poslední doby zvykem, i Westworld uvádí znělka, která ihned upoutá pozornost. Tu doplňuje skutečně dech beroucí hudba, již má na svědomí Ramin Djawadi – stojí i za soundtrackem ke Hře o trůny nebo filmu Warcraft: První střet.

Tvůrci nešetřili na kostýmech ani na speciálních efektech, nejdůležitější karty však mají v rukou herci. Ústřední postavou obou sérií je robotka Dolores – v půvabné a nevinné dívce z ranče byste jen stěží hledali bývalou snoubenku Marilyna Mansona, herečku Evan Rachel Wood (vynikající též jako sexy upírka v seriálu True Blood). Dalšími výraznými hrdiny jsou tajemný vedoucí vývoje U.I. Bernard v podání Jeffreyho Wrighta (Hunger Games), pistolník v černém, který byl zjevně napsán přesně na triko vynikajícímu drsňákovi Edu Harrisovi (Apollo 13, Skála), a šarmantní bordelmamá Maeve, která dokonale padne krásné Thandii Newton (Interview s upírem). Když k těm všem na scénu přibude charizmatický a věčně tajemný doktor Robert Ford v podání Anthonyho Hopkinse (Dracula, Thor), jde o herecký koncert nejvyšší kvality.

Ani to ale bohužel na dvě řady po deseti hodinových dílech tak úplně nestačí. Zatímco v té první napjatě čekáte na další poodhalení tajemství a záměrů, které je završeno překvapivým rozuzlením, fandíte hrdinům jak na straně výtvorů, tak na straně lidí, ve druhé řadě vás tito hrdinové v lepším případě přestanou zajímat, v tom horším vám začnou být nesympatičtí. Ženy bojují, muži jim tu a tam podají pistoli, všichni svorně putují světem, který dokáže málo čím zaujmout. Působivá westernová atmosféra i dusivé peklo z tvůrčí dílny lidských bohů je roztříštěno. Zato na akci se ve druhé sérii nešetřilo, takže divákovu pozornost si i dvojka udržet dokáže. Také zápletky jsou možná ještě o trochu složitější i propracovanější, jejich vyústění však už nijak zvlášť nešokují.

Po shlédnutí obou sérií zůstává největší záhadou, co dalšího chtějí tvůrci sdělit chystaným pokračováním. Kvůli výše uvedeným kvalitám by minimálně první řadu seriálu Westworld měl vidět každý fanda U.I.

Domovská stanice: HBO
Premiéra: 2. 10. 2016
Produkce: Jonathan Nolan, Lisa Joy