Laini Taylorová: Snílek Neznámý

Lazlo již od malička sní o tom, že se jednoho dne vydá do města Pláč, jehož pravé jméno bylo ukradeno z mysli všech na světě. Jenže do Pláče se nikdo nikdy nedostal a vyprávění o něm působí spíš jako snůška výmyslů než skutečné místo. Jak by totiž mohlo existovat město, kde vedle sebe žijí bozi a obyčejní lidé?

Snílek Neznámý si svou přezdívku vysloužil kvůli své zálibě ve čtení nejrůznějších příběhů. Lazlo už od malička hltal každé vyprávění, které se dostalo k jeho uším. Od té doby má také hlavu plnou dávno zapomenutého města s tesknou přezdívkou Pláč. Z dochovaných střípků si v hlavě seskládal ideální obraz města, a dokonce se naučil jeho jazyk.

Jenže zatímco Lazlo sní o dávné velkoleposti Pláče, město samotné mezitím čím dál více upadá a své dřívější slávy se už nejspíš nikdy nedočká. Před patnácti lety došlo v Pláči k obrovskému masakru, kdy byli vyvražděni všichni bozi i jejich potomci. Měl tím být vyřešen dávný problém, který přítomnost bohů přinášela, místo toho se však objevily problémy nové, možná ještě horší než ty předchozí.

Nikdo z města ani netuší, že jen pár metrů od nich stále žije jejich nepřítel. V citadele se skrývá mladá bohyně Sarai, která tehdy jako batole náhodou unikla. Vychovaná v touze pomstít zavražděné rodiče využívá svůj dar k tyranizování obyvatel. Sarai se totiž umí vkrádat do snů a nepozorovaně je měnit. Pomocích svých můr vstupuje a odchází, jak se jí zlíbí, a ve snech ovládá všechno do posledního kamínku.

Laini Taylorová se do srdcí čtenářů zapsala svou trilogií Dcera kostí a dýmu. Už tam představila smyšlený svět nestvůr, ve kterém dobro musí porazit zlo a kde láska statečně překonává všechny překážky. Přestože Snílek Neznámý se odehrává v kompletně novém světě, právě tyto motivy autorka opět recykluje. To však vůbec není špatná věc, jde jí to dokonale.

Příběhem se proplétá velice silné téma, které se neustále řeší i ve skutečnosti – rasismus. Proti obyčejným obyvatelům Pláče stojí „nestvůry“ s modrou kůží. Neodlišuje je prakticky nic jiného než barva pleti, přesto jsou ti s modrou barvou viněni ze všeho, co jejich druh po dvě stě let páchal. Opět se ukazuje, že žánr fantasy s nálepkou „young adult“ nemusí být nutně prostoduché čtení bez hlubšího, vážnějšího podtónu.

Na příběh může čtenář nahlédnout především očima Sarai nebo Lazla. Neznámý je nezávislý pozorovatel, jehož představy o Pláči se postupně střetávají s realitou a fakta se dozvídá od zničených a ustrašených obyvatel. Brzy ale začne ve snech potkávat mladou Sarai s modrou kůží a celou historii má možnost si vyslechnout i z jiného pohledu.

Při čtení vás bude provázet spousta otázek. Kdo ukradl pravé jméno města Pláč? Jaký je původ Snílka Neznámého? Proč byli bozi zavražděni? Laini Taylorová vytvořila svět tak komplexní, že má neskutečné množství možných cest, jimiž se v dalších dílech může vydat. Snílek Neznámý je temná, nepředvídatelná pohádka s nádechem pochmurného konce, kterou nebudete chtít ani na chvilku odložit.

Vydal: CooBoo, 2018
Překlad: Adéla Špínová
488 stran / 349 Kč