Lincoln Child: Úplněk vlka

Americký autor Lincoln Child zavádí ve svém nejnovějším románu Úplněk vlka čtenáře do Adirondackého pohoří na severovýchodě státu New York, kde jeho hrdina hledá klid na dopsání knihy. Místo toho se však zaplete do pátrání po vrahovi, který jednoduše nemůže existovat…

Profesor historie na Yaleově univerzitě Jeremy Logan přijíždí do usedlosti Cloudwateru, která slouží umělcům k tvůrčí činnosti. Mezi krásnými horami, hlubokými lesy a spoustou jezer tu nacházejí klid na svou práci. Jeremy zde chce dopsat svou monografii o středověkém kacířství, poslední dobou však proslul v médiích jako takzvaný záhadolog a ředitel umělecké kolonie se proto obává, aby jeho přítomnost nepřilákala nežádoucí pozornost novinářů. Jeremy ho ujistí, že tu nemá v plánu vyšetřovat žádné záhady, to ovšem ještě neví, že v této oblasti došlo v posledních několika měsících k podivným úmrtím.

Z klidu ho vyruší návštěva poručíka lesní stráže a starého přítele ze studií Randalla Jessupa. Právě ten ho s případy brutálně zabitých turistů seznámí a požádá ho o pomoc, protože ví, že má Jeremy otevřenou mysl vůči různým podivnostem. Mrtví sice vypadají jako rozervaní divokým zvířetem, snad medvědem či vlkem, všechny stopy však tomu neodpovídají. Když na Randallův popud vyrazí Jeremy do městečka, aby se poptal lidí, co si o těch zabitích myslí, narazí i na povídačky o rodině vlkodlaků. To ho zaujme a chce podivnou rodinu navštívit, ta ho však puškou z pozemku vyžene. Jenže pak podobnému tvoru padne za oběť pracovník lesní laboratoře a vynořují se další podezřelí.

Jeremy Logan je čilý čtyřicátník, kterého jako záhadologa hned tak něco nezaskočí. Je přátelský a skromný navzdory tomu, že se v podstatě stal slavným. Stále se mu stýská po zesnulé manželce Kit a cestou do usedlosti vzpomíná, jak společně podnikali výlety do hor, jak zdolávali zdejší tisícovky. Jeremy oplývá odvahou a nechybí mu bystrý úsudek. Při řešení záhad se snaží přijít s logickým vysvětlením. Je zároveň senzibil a dokáže vycítit zlou energii, což se mu i v tomhle případě hodí.

Lincoln Child předložil čtenáři přímočarý příběh s jednoduchou detektivní zápletkou, bez jakýchkoli vedlejších dějových linií či nečekaných zákrut. Na místě detektiva je tu sice historik, i on však provádí běžnou detektivní práci – pátrá po důkazech, vyslýchá podezřelé a svědky a skládá si vodítka dohromady. Sám se přitom často ocitne v nebezpečné situaci.

Vedlejší postavy nedostávají moc prostoru (ono ho ani moc není, necelých 250 stran) a o nějakém vývoji jejich charakteru se za těch pár týdnů, co v příběhu uběhnou, ani nedá mluvit, takže je obtížné k nim nějak víc přilnout. Hlavní hrdina sice není žádný drsňák nebo vtipálek, spíš obyčejný zvědavý chlápek, lehce si však získá čtenářovy sympatie a nepochybně mu budete držet palce, aby vše vyřešil a hlavně to přežil.

Úplněk vlka sice patří do volně navazující série se záhadologem Jeremym Loganem, při čtení jsem ale necítila, že je nutné ty předchozí díly k pochopení zápletky či chování hrdiny znát. Pokud tedy hledáte čtivý detektivní příběh s mírně nadpřirozeným prvkem, sympatickým protagonistou a z nádherně popsané přírody, román Úplněk vlka by mohla být ta pravá jednohubka pro vás.

Vydal: BB/art, 2017
Překlad: Roman Lipčík
246 stran / 299 Kč