Miroslava Dvořáková: Na hraně zkázy (Návrat na Mizeon 1)

Mladý démon Arrakiel Arci-Quinn právě pořádá pro své vrstevníky z významných rodin Mizeonu ztřeštěný závod pro ukrácení dlouhé chvíle. Cenou pro vítěze je dýka ze sbírek Arrakielova otce, kterou nalezl zasunutou pod hromadou jiných. Dýka však není jen pěknou trofejí…

Svět Mizeonu kdysi dávno obývali obyčejní smrtelníci, ale během krutých bojů tamních božstev se na ně snesl Krvavý déšť a proměnil je v démony. Jsou skoro nesmrtelní a ty jenž déšť zasáhl nejvíce oplývají vlastní energií, která jim poskytuje magické nadání a neobyčejné schopnosti. Nižší démoni jsou v područí svých nadanějších kolegů a slouží jim. Nade všemi je složená rada z příslušníků nejsilnějších rodů a sám císař.

Arci-Quinové mezi vůdčí rodiny patří a jsou proslavení svým temperamentem, který jim způsobil během let mnoho problémů. Arrakiel dělá svému jménu čest vrchovatě. Impulzivní a nezodpovědný se vrhá do každé skopičiny. Ale těm bude teď konec. Dýka, kterou vybral pro vítěze, umí otevírat trhliny na jiná místa a při bujaré zábavě na oslavu vítěze se podaří jednu trhlinu otevřít. Bohužel to má své následky a Arrakiel je souzen a odsouzen. Jenže z původního přislíbeného mírného trestu se stane trest málem absolutní a Arrakiel zjišťuje, že se stal objetí politických manévrů a bojů o moc. Nepůjde však jen o jeho život. Do pohybu se dávají síly, které měly zůstat spát a které ohrožují uspořádání celého Mizeonu.

Miroslava Dvořáková (*1967) žije se svou rodinou na Moravě a živí se psaním metodických a studijních materiálů z oblasti průmyslové ekologie. Baví ji vymýšlet hrdiny, spřádat intriky a odhalovat hrozivé záhady. Alespoň tak o sobě píše na svých webových stránkách. V roce 2010, kdy se vrátila k psaní, získala první místo v kategorii „novela“ v Ceně Karla Čapka za dílo Kazisvět. Z novějších prací jí vyšla povídka Návrat ve sbírce Žena se lvem a také povídka Podej ďáblovi prst ve sbírce Žoldnéři fantazie 2016.

Román Na hraně zkázy je rozdělený na tři části, které vždy sledují jinou postavu. První část se věnuje Arrakielovi a nejprve vypadá jako klasický příběh pro náctileté, s hlavním hrdinou, který si bez zábran a ohledů bere od života, co si zamane, na úkor všeho ostatního. Ale brzy čtenář zjistí, že z plytkého Arrakiela se vlivem okolností stane postava kladná a sympatická, protože se neváhá obětovat za svoje blízké a vyšší cíle. Stejně jako hrdina se záhy změní celá kniha, z níž se vyklube klasická fantasy. Děj je plný zvratů a intrik, až je s podivem, kolik se jich do knihy vešlo. Další části sledují hlavně postavy Lissaria a Essia, jejichž role je v příběhu neméně důležitá, oba jsou také součástí Arrakielovy linky.

Svět Miroslavy Dvořákové působí propracovaně, a ač se autorka nevyžívá v sáhodlouhých popisech, čtenář lehce získá přehled o okolních světech ve vesmíru v různém stupni vývoje i o bytostech na nich žijících, včetně jejich možností a mytologie. Zmíněna je i naše Země, jako jedno z míst, kam démoni chodí kořistit energii. Román se hemží množstvím postav, božstev i názvů světů, zorientovat se v nich čtenáři pomůže rejstřík na konci knihy.

Na hraně zkázy pro mě bylo velkým překvapením a čtení jsem si opravdu užila. Po dlouhé době jsem se setkala s knihou, která ač pracuje s profláknutými tvory, jako jsou démoni a draci, nabízí i něco neotřelého a nového. Jen těch zvratů je v knize opravdu moc, klidně by stálo za to některé situace více rozvést nežli je jen zmínit a hned je obratem odepsat, včetně postav s nimi spojenými.

Pokračování Návratu na Mizeon již jsou v přípravě a nesou název Jiskřičky v popelu a Dárce života.

Vydal: Nová vlna, září 2017
Počet stran: 312