Zuzana Hloušková, Františka Vrbenská (ed.): Žena se lvem

Žena se lvem je první díl povídkové antologie ryze ženských autorek české a slovenské fantastiky. I na domácí literární scéně se tento žánr těší velké oblibě a čtenář má na výběr ze široké škály námětů i stylů. Uvnitř najdete povídky z cizích světů i z míst, která máme doslova za humny. Vtipné i drsné. Propracované i oddychové. Zbystřete, pokud jste fanoušky například Vilmy Kadlečkové, Haniny Veselé nebo Lucie Lukačovičové.

 

První svazek z plánovaných čtyř nedostal své jméno náhodou. Žena se lvem je výkladovou kartou představující vnitřní sílu. Anotace slibuje, že právě tímto se budou hrdinové a hrdinky lišit od zaběhlého klišé hlavních postav fantasy žánru. To se však každé autorce úplně nepodařilo.

Když se ale podíváme na jednotlivé povídky blíže, zjistíme, že to ani tak nevadí. Důležitý je požitek z dobře napsaného příběhu. A ten se až na výjimky všem povedl. Tu svou povídku si uvnitř najdete, ať už jste zastánci nadsázky, nebo vážného zpracování, delších děl, nebo mikropovídek.

Zářným příkladem toho je třeba Lenona Štiblaríková a její Pekná noc na čary. Tento silný příběh plný náznaků nepotřeboval víc než dvě stránky, přesto má hloubku. Totéž Černý samet od Dagmar Pirochové. Ten působí po celou dobu vcelku strašidelně. Příjemným překvapením je i Nikdy neříkej nikdy od Dany Beranové. Zprvu přímočaře vyhlížející povídka napsaná jednoduchým stylem vše obrátila naruby zajímavým vyvrcholením.

Naopak Vilma Kadlečková, autorka známé série Mycelium, mě při našem prvním setkání uvedla spíše do rozpaků. Její povídka Bez Krásky a bez zvířete byla sepsaná speciálně pro tuto antologii, přesto působí jako výňatek z mnohem obsáhlejšího příběhu. Je přesycená informacemi ze světa, který je příliš odlišný od toho našeho na to, aby se v něm dalo napoprvé dobře orientovat.

Karolina Francová je trochu jiný případ. Ta se rozhodla obsadit Liberec do role hlavního města celého světa zasaženého magií v povídce V mysli mojí vidíš stíny. Temný mág si jednoho letního večera podrobil všechno a právě z tohoto města se rozhodl světu vládnout. Sesadit jej nebude snadné. Je tu totiž kletba, která nikomu nedovolí uškodit mu byť v myšlenkách. Nápad je to skvělý. I veškeré pozadí příběhu. Jen to zpracování nevyznívá dost věrohodně, aby přesvědčilo každého. Povídka má být navíc prequelem připravované knižní série.

I u některých dalších autorek je stále znát křehká sebedůvěra, kdy dlouze vysvětlují, co by se při troše pozornosti dalo vyčíst z kontextu, anebo třemi větami sdělují tutéž informaci. Na druhou stranu se ani jedné z nich nedá upřít pestrá slovní zásoba, která je důkazem, že už mají leccos načteno i sepsáno a nejsou tedy ve výběru jenom do počtu.

Žena se lvem je v podstatě takovým švédským stolem pro každého, kdo české fantastice zatím nepřišel na chuť, vůbec ji neokusil nebo hledá nové talenty. V povídkové sbírce si bez rizika udělá obrázek o jednotlivých autorkách. A které mu sednou, od těch si už nějaký ten román či sérii snadno dohledá.

Ukázka z povídky Černý samet

Seznam povídek:
Vilma Kadlečková: Bez Krásky a bez zvířete
Lucie Lukačovičová: Dům ocelových jehel
Hanina Veselá: Mizera z Mexika
Václava Molcarová: Běžím daleko, žiju blízko
Jana Šouflová: Případ osla canterburského
Karolína Francová: V mysli mojí vidíš stíny
Lenona Štiblaríková: Pekná noc na čary
Zuzana Stožická: Rubinova liečba
Dana Beranová: Nikdy neříkej nikdy
Dagmar Pirochová: Černý samet
Miroslava Dvořáková: Návrat
Zuzana Hloušková: Srdce z kamene
Julie Nováková: Etuda pro výjimečnou mysl

Vydal: Fortna, 2016
Obálka: Jana Šouflová
Vazba: vázaná
362 stran / 349 Kč