Tanya Stewnerová: Volání z hlubin (Alea, dívka moře 1)

Alergie na studenou vodu dvanáctileté Alee denně komplikuje život. Musí se vyhýbat i obyčejnému dešti, aby nepřišla o život kvůli bouřlivé alergické reakci, nebo v lepším případě k dalším svraštělým jizvám, které už tak na rukou pod rukavicemi a čepicí za ušima skrývá. Až dosud na ni dávala pozor pěstounka Marianne, jenže ta skončila v nemocnici. Co bude s Aleou teď?

Stewner_AleaDen začal chmurně a počasí během čekání na zprávu z nemocnice hrozí deštěm. Jenže Alea se domů vrátit bojí, aby ji neodvedla sociálka. Poté co našla svou pěstounku zhroucenou po infarktu v kuchyni a nechala ji odvézt sanitkou, bloumá na svém oblíbeném místě u břehu Labe, kde se seznámí s partou dětí, devítiletým Sammym, třináctiletou Tess a osmnáctiletým Benem, jež právě připluly na zvláštní plachetnici Crucis. Říkají si Alfa cru a pomohou Alee dostat se za pěstounkou do nemocnice, kde se poprvé něco dozví o své biologické matce. Tak začíná pro Aleu i přes riziko spojené s její alergií velké prázdninové dobrodružství na lodi ve společnosti Alfa cru při plavbě z Hamburku do Holandska, aby vypátrala ztracenou mámu. Jenže na lodích se dějí nehody, zvlášť při prudkých bouřkách. Když Aleu smete vlna do moře, začnou se dít neuvěřitelné věci.

Tanya Stewnerová se narodila v roce 1974 v Bergisch Land ve Wuppertalu a příběhy začala psát už v deseti letech. Od té doby měla jasno, že chce být spisovatelkou. Studovala překladatelství v Düsseldorfu, ale nakonec dala přednost studiím angličtiny, němčiny a literatury ve Wuppertalu. Nějaký čas studovala i v Londýně , kde absolvovala stáž v nakladatelství a začala psát. V roce 2003 napsala první dětský román, který však dlouho nemohla v žádném nakladatelství udat. Uspěla až v roce 2006 v prestižním vydavatelství Fischer Treasure Island, od té doby vydala celou řadu knih pro děti a pracuje i na knihách pro dospělé. U nás doposud vyšly pouze dvě, a to Se slony se nemluví! ze série Lili Větroplaška a Volání z hlubin.

Volání z hlubin je určeno pro mladší čtenáře, ale pokud se dospělý oprostí od řady nelogičností, užije si děj i on. Těžko však uvěřit, že pěstounka pustí dvanáctileté děvče s těžkou alergií na studenou vodu na dlouhou plavbu lodí v doprovodu dětí se stěží dospělým klukem, které ani nezná. A bez prostředků. Příběh je ale velmi poutavě napsaný a děti rozhodně zaujme. Však být v partě kamarádů, podnikat dobrodružství a vydělávat si muzicírováním ve městech v kdejakém koutu světa by se zamlouvalo i nám starším. Zvlášť když se celým příběhem proplétají magické a záhadné události.

Chování hlavních postav často neodpovídá jejich věku, projevují se v některých momentech dospěleji nebo více dětsky. Ale hlavní rysy jsou zachovány a jako skupina působí dobře. Ben je skutečně zodpovědný a dohlíží na ostatní, Tess je samé tajemství a Sammy rozjuchaný klučík. Alea je na svůj věk velmi samostatná, jen spoustu věcí řeší zbrkle. Dospělé postavy, jak už to v dětských knihách bývá, ve Volání hlubin příběh hlavně komplikují.

S jedenáctiletou dcerou jsme Aleu četly zároveň a předháněly se v posouvání záložek. Oběma se nám kniha zamlouvala a těšíme se na pokračování, k němuž nás kniha navnadila. Dcera ke knize výhrady neměla, na rozdíl ode mě, logiku hledajícího rodiče. Zvlášť jsme si zálibně prohlížely skvěle zpracovanou vodní obálku knihy, opatřenou strukturovanými vlisy a třpytivými částečkami. Samotná ilustrace taky zaujme. Na stránkách v knize jsou ilustrované pouze názvy kapitol.

Vydal: Fragment, 2016