Roman Turčany: Khaar vzdorující

Nejelitnější jednotkou celého království jsou legendární a obávaní Ještřábi. Rychlá lehká jízda, která dokáže být smrtelně nebezpečná v sedlech koní i při pěším boji. Jediná část armády, která nepřísahá věrnost panovníkovi, ale své zemi. A proto její členové musí zemřít. Ovšem Khaar Vzdorující, obávaný velitel Ještřábů, bez pořádného boje zemřít nehodlá.

Turcany_Khaar-vzdorujiciPřed lety přišel Khaar jako chlapec o svou rodinu, kterou tvořila skupina lovců. Vyvraždil ji jeden z šampionů Chaosu se svou bestií. Khaar sotva přežil, ale za strašlivou cenu. Otrávená krev Marduka Plenitele a jeho monstra kontaminovala chlapce a navždy ho proměnila v něco jiného. Něco vražedně nebezpečného. Khaara svedla náhoda dohromady s princeznou Eleanor a  králem.  Ti mu dali příležitost ve vojenské službě. Ve dvaceti se Khaar stal vůdcem elitních vojáků, Jestřábů, kterým velí pevnou rukou.

Jestřábi před sebou mají nový úkol: rychle vyrazit na pobřeží a podpořit armádu hraběte Krubera proti lodím barbarských nájezdníků ze severu. Khaar zjišťuje, že někdo si nepřeje, aby se jeho muži vrátili zpátky do hlavního města. Mají být jednou z prvních obětí nových pořádků.  Válka začala…

Roman Turčany svému hlavnímu hrdinovi s radostí podráží nohy a posílá ho do největšího svinstva. Khaar není žádný svatoušek a jako hlavní záporák by vynikl mnohem víc. V příběhu střídá tři polohy – zabíjí, trénuje, mstí se. Občas jich stíhá víc najednou.

Druhou dějovou linku ovládá Králův Slídič zvaný i Bič spravedlnosti, králův dvorní vyšetřovatel, špeh, zabiják a rádce. Je to taky pěkný dárek, ale kope za ty hodnější. Jedním ze zajímavých zástupců jejich protivníků je šaman Rowngird, který by chtěl být „loutkářem“, ale ta jeho politicko-magická hra se mu občas těžce nedaří. Jeho vzhled odpovídá velice názorně jeho charakteru. Objevují se i další postavy, ale jejich přítomnost je spíš příslibem do budoucna než přínosem pro současný děj. Autor občas poodhaluje Khaarovu minulost a jeho cestu do pozice velitele Jestřábů.

Roman Turčany s Khaarem vzdorujícím v roce 2009 obsadil druhé místo v Ceně Karla Čapka. Stvořil jednoduchý a komplikovaný svět zároveň. Různá království proti sobě bojují od nepaměti. K tomu je ohrožují bojovníci na lodích ze severu, zvířecí bestie a ghúlové. Samozřejmě nechybí upíři, božstva a další fantasy lahůdky. Hlavním zlem ovšem zůstává Chaos, jeho různí bohové se svými vyvolenými šampiony. Ti působí zkázu a smrt, kde mohou, i ve vlastních řadách. Jednoduše všichni proti všem.

Khaar vzdorující je středověká hrdinská fantasy, kde udatný rek masakruje tisíce nepřátel, cedí hektolitry vlastní krve a servíruje pomstu pěkně brutálně. V žádném případě nic výjimečného. Jen s těma ženskýma to teda Khaarovi moc nejde.

Roman Turčany čtenáři neservíruje nic nového ani nezapomenutelného. Příběh se sice lehce čte, ale neustále boje a masakry za chvilku začnou nudit. Může to být absencí drzého a jízlivého humoru, který v současnosti často akční fantasy doprovází, nebo odtažitostí hrdinů. Není vůbec snadné si je oblíbit, vcítit se do nich, přát jim, aby dosáhli svých pomstychtivých cílů.

Khaar vzdorující otevírá zajímavý příběh jednoho netypického hrdiny. Zatím těžko říct, zda ho čeká pád, nebo vzestup, jestli bude oslavovaným hrdinou nebo nenáviděnou zrůdou.

Vydal: Fantom Print, 2016