Audiokniha: Petra Neomillnerová: Sladká jak krev

Krásná stověžatá Praha plná starých památek. Obsazené restaurační zahrádky, davy turistů, kapsáři, balkánské prostitutky a bezdomovci. Mezi nimi spěchají za starostmi každodenního života Pražané. Naprostá většina z nich netuší, že se mezi nimi pohybují i nadpřirozená stvoření. Jednou z nich je Tina Salo, upírka, jež může chodit v denním světle. Její úvodní příběh se dočkal už druhého knižního vydání, a konečně i audiopodoby.

Neomillner_sladka_audioTina Salo pracuje pro českou krvesajnou komunitu jako vyšetřovatelka. Jako takový milý soukromý detektiv, co za těžké peníze vyřeší lecjaký problém. Rozhodně ji nepotěší, když se na ni obrátí Konrád Bér, policista a medvědodlak, s tím, že bylo nalezeno několik vykrvených těl prostitutek a bezdomovců. Tina rychle pochopí, že v tom jede někdo z „našinců“, ale usvědčit ho může být zatraceně těžké. Někteří krvesajové ovšem nevěří jejím schopnostem a bez souhlasu nejvýše postaveného upíra Timoteje pozvou z Německa zabijáka neposlušných členů komunity, Kaye Schaffera. Tina si není jistá, zdali jsou vraždy činem pomateného jedince, snahou zdiskreditovat a oslabit Timoteje nebo zda se Němka Gothel pokouší o rozšíření teritoria. Závod s časem začíná, protože policie není příliš trpělivá a úplatky by tentokrát nemusely ochránit upírské „našince“ před odhalením běžnou lidskou populací.

Zdánlivě roztomilá puberťačka Tina Salo vypadá na svůj poloviční švédský původ, ale rozhodně ne jako někdo, kdo se narodil za třicetileté války. Černá trička, žabky, sluneční brýle, kabelky z Pařížské a BMW v garáži, to jsou poznávací znamení téhle krvesajné dívčiny. Samozřejmě nemůžou chybět zbraně, protože občas pracovat musí. Být něco jako soukromý detektiv pro nadpřirozenou komunitu není špatné, dobře to vynáší. Tina na rozdíl od ostatních upírů nemá problém se slunečním světlem. Ani stříbro jí nezpůsobuje takové trable jako ostatním. Jednou z nevýhod jejího skoro nesmrtelného života je, že se nemůže pořádně ožrat nebo zfetovat. Krev jí chutná a raději ji chlemtá ze živých, než aby cucala studenou krevní konzervu. Pro mladou blondýnku naštěstí není příliš velký problém sbalit chlapa, trochu se s ním pobavit a krapet mu pustit žilou, aby ho ráno vypoklonkovala ze své postele, zmateného, ale živého.

Sladká jak krev, první příběh ze série o Tině Salo od Petry Neomillnerové vyšel v roce 2007. Od té doby spatřilo regály knihkupectví dalších pět dobrodružství plavovlasé pražské upírky. Po osmi letech dostala česká zástupkyně městské upírské fantasy i audioknižní verzi. Narátorkou je Perla Kotmelová, převážně divadelní herečka, zpěvačka Pražského pouťového orchestru, pedagožka a režisérka loutkových představení.

Sladká jak krev k namluvení přímo svádí, protože vypravěčem je hlavní hrdinka, i když trošku netypicky v přítomném čase. Tina sice vypadá jako náctiletá, čemuž hlas Perly Kotmelové neodpovídá, ale pokud se připočte, že tenhle vzhled si upírka udržuje už pár staletí divokého, tvrdého a náročného života, tak není problém jí to uvěřit. Jediným problémem v podání Perly Kotmelové jsou dialogy. Na rozdíl od mužských kolegů nemá natolik široký hlasový rozsah, aby bylo jasně poznat, že mluví jiná postava. O to pozorněji se musí příběh poslouchat, protože jinak Tina zní, jako kdyby trpěla příšernou schizofrenií. Audiokniha trvá deset hodin a deset minut, ale hlas narátorky se neomrzí ani nevyvolává nepříjemný pocit. Kapitol je celkem dvacet šest s průměrným časem okolo dvaceti dvou  minut na jednu.

Sladká jak krev je příběh, který rozhodně nesmí uniknout českým čtenářům a posluchačům fantasy příběhů. Tina Salo v sobě totiž snoubí silný detektivní příběh, nadpřirozená stvoření, intriky, domácí prostředí, zajímavé a přes všechny chyby sympatické (i když často zvrhlé, psychopatické) postavy, akci, sarkasmus a výživné dialogy. A samozřejmě taky sex, tak si přehrávač při poslechu Sladké jak krev nepouštějte na veřejnosti příliš nahlas, jinak se zvědavým pohledům nevyhnete.

Vydal: Walker & Volf

audiotekaCZ logoUkázka

Ke koupi na Audioteka.cz