Daniel Abraham: Dračí cesta

První díl cyklu Mince a dýka pochází z pera známého spisovatele fantastického žánru, Daniela Abrahama. Dračí cesta je docela neobvyklá epická fantasy, v níž se autor téměř dokonale vyvaroval veškerého násilí a soustředil se na postavy a prostředí.

Abraham_Draci-cestaNacházíme se v období válek a ve světě, v němž existuje třináct lidských ras. Autor se nenamáhá všechny vyjmenovat, lze tedy předpokládat, že se o nich dozvíme víc v dalších dílech. Tři hlavní postavy se v pozvolném začátku společně zabývají městem Vanai, na které má spadeno antejská armáda. S vojskem postupuje sir Geder Palliako, dědic rivenhalmského vikomta, který se raději začte do knih, než aby bojoval s mečem v ruce. Ze začátku jde o člověka osamělého, bez opravdových přátel. Jeho charakter se však pořádně vybarvuje a z téměř neschopného šlechtice se nakonec stává skutečný protivník.

Naopak z města Vanai míří pryč kapitán Marcus Wester, který má své hrdinské dny už dávno za sebou. Přidává se k němu i sirotek Cithrin bel Sarcour, chráněnka Medejské banky, jež má za úkol propašovat bohatství přes válečné pásmo ke své karavaně. Nikdo netuší, co přesně ukrývá za tajemství. Pozdější dějovou linku postavil Daniel Abraham právě na mladé dívce a jejím dospívání z obyčejného dítěte v chytrou slečnu, co se vyzná v bankovnictví a obchodu.

Kromě výše zmíněných ústředních postav je pár kapitol věnováno i baronu z Osterlingských Vrchů, Dawsonu Kalliamovi. Vzhledem k tomu, že je každá kapitola zaměřená na jinou osobu, má čtenář možnost do nich nahlédnout, poznat jejich pocity, anebo naopak odhalit jejich plány, které kují proti ostatním. Autor je popsal všechny tak, aby si o nich mohl každý udělat svůj obrázek. Ačkoli by se na můj vkus mohl více věnovat i Marcusu Westerovi. Lze tak jen doufat, že nás více překvapí v dalších dílech.

Marcus se podrbal na bradě mozolnatou dlaní. „Yardeme?“ Pane?“ zaburácel tralgu tyčící se mu po boku. „Ten den, kdy mě srazíš do škarpy a převezmeš velení nad mužstvem…“ „Ano, pane?“ „Není to náhodou dnes, že ne?“ Tralgu si založil masité paže na prsou a zvonivě zastříhal uchem. „Ne, pane,“ řekl nakonec. „Dneska ne.“ „Škoda.“ (str. 17)

Čeští čtenáři už amerického spisovatele mohou znát díky jeho sériím Expanze a Kvartet vysoké ceny, které jsou kritikou vychvalovány. Spolu s Georgem R. R. Martinem se podílí i na vydávání grafických románů (komiksů) Hra o trůny. Dračí cestu i sám George. R. R. Martin doporučuje a nebudeme si nic nalhávat, má to jistě velkou výhodu, když knihu pochválí sám autor proslulé Písně ledu a ohně. Dílo Daniela Abrahama doporučuje i českým čtenářům známý Patrick Rothfuss, který tvrdí, že Abrahamovy příběhy jsou nepředvídatelné a propracované. Po přečtení nejde jinak než mu dát za pravdu.

Dračí cesta má delší kapitoly, a přestože se autor vyhýbal násilí, jak jen mohl, knize to vůbec neubralo na čtivosti a akčnosti. Není pochyb o tom, že jde o vypsaného autora a jeho čtivý styl zkrátka rychle ubíhá, i když se mnohdy jedná o dialogy o vztazích mezi lidmi, o obchodu nebo politice. Ve správných momentech je příběh odlehčen a pár vtipných větiček také nechybí, ale když se schyluje k boji, jde smích stranou a vystřídá ho to správné napětí.

Součástí knihy je i rozhovor s autorem, kde se čtenáři dozvídají, kde a jak vznikal první nápad na Dračí cestu a jak se celosvětově známí autoři dívají na žánr fantasy. Na ten navazuje podrobný životopis Daniela Abrahama a poté i samotná ukázka z pokračování série Mince a dýka s názvem Králova krev, které by mělo u nakladatelství Laser-books vyjít koncem roku.

Vydal: Laser-books; 2015