Susan Ee: Svět poté (Penryn a konec dní 2)

Dlouho očekávané pokračování Pádu andělů zavádí čtenáře hlouběji do přízračných zbytků našeho světa, který se jen zvolna vzpamatovává z prožité hrůzy spojené s krvavou invazí andělů na zemi. Ta pravá noční můra ale teprve začíná, když si přeživší naplno uvědomují hrozivou realitu, v jaké se ocitli.
Ee_Svet-pote

Svět poté dále sleduje osudy Penryn Youngové, dívky, která to v životě neměla lehké ani před samotnou apokalypsou. Všechno špatné, co zažila dřív, z ní ale dělá ideální typ pro přežití, potřebuje k tomu jen jediné – motivaci. Tou pro ni vždycky byla rodina a především starost o psychicky nemocnou matku a malou sestru na vozíčku. Nic se na tom nezměnilo ani poté, co Penryn skončila polomrtvá a přišla o svého spojence Raffeho. Ten má za to, že ji ztratil nadobro a vydává se sám na sebevražednou misi s cílem získat zpátky svoje křídla. Penryn se mezitím po zotavení přidává k hnutí odporu, které se snaží monitorovat pohyb nepřátelských andělů a organizovat útoky na jejich pozice.

Příliš úspěšní ale nejsou a všeobecný strach lidí, kteří přišli o rodiny a domov, hrozí přerůst v masovou hysterii. Stačí málo a vyděšený dav se zaměří na Penryninu maličkou sestru Paige, která po uvěznění v laboratoři andělů už zdaleka nepřipomíná člověka. Po střetu Paige zmizí a Penryn nezbývá než se znovu vydat na cestu a všemi prostředky se pokusit o její záchranu, protože v nelítostném světě pod nadvládou andělů jsou blízcí to jediné, pro co ještě stojí za to bojovat.

Svět poté nedosahuje kvalit prvního dílu Pád andělů a hlavním důvodem je celková délka série, která by měla mít dohromady pět dílů. Pomalé tempo, absence zvratů a jen minimální posun příběhu směrem k odhalení, co andělská invaze vlastně znamená a jaké jsou plány jejich vůdců, neslibují zdaleka tak napínavé čtení jako předchozí díl. Román by bylo možné zkrátit minimálně na polovinu a nijak moc by mu to neublížilo, spíš naopak. Výjimku představuje až závěr, který se skutečně povedl a přinesl tolik potřebnou změnu a nové výzvy pro všechny hlavní postavy.

Děj jednoduše není silnou stránkou této knihy, v čem ale vyniká, jsou akční bojové scény a hororové momenty, kterých je tu naštěstí pořád dost a dost. Penryn navíc opět dokazuje svoje kvality jako silná a uvěřitelná hrdinka, která si neklade za cíl zachránit svět a už vůbec ji neprovází žádná tajemná proroctví. Jde o normální sedmnáctiletou dívku, která se chce jednoduše dočkat dalšího dne. Je praktická a vynalézavá a umí být i nemilosrdná, když jsou sázky dostatečně vysoké. Dokáže se jednoduše docela dobře postarat sama o sebe i bez ochrany Raffeho.

Raffe není po většinu příběhu přítomný, ale to neznamená, že by čtenáři přišli o Penrynin sarkastický humor, který v předchozím díle s oblibou obracela proti němu. Výbornou náhradu představují její interakce se zapůjčeným andělským mečem. Vztah Penryn a Raffeho zůstává někde na půl cesty k lásce a je sympatické, že se Susan Ee rozhodla pro pomalý a přirozenější vývoj, ze kterého by se mohly některé autorky rozhodně poučit. Svět poté tak ve své podstatě zůstává neobyčejně drsným a syrovým příběhem, a to nejen na poměry YA žánru. Jde o paranormální thriller, který doopravdy nebere ohledy na váš jemnocit. Hororové a vypjaté scény a především celá příběhová linie Paige, která se z malé holčičky proměnila v důsledku zvrácených experimentů v pokřiveného tvora, není pro slabé povahy.

Svět poté nepřesdtavuje ideální pokračování úspěšně rozjeté série, ale rozhodně nejde ani o krok vedle. Mnoho nového nepřináší, ale celkově jde o zajímavý zážitek a v rámci „andělovin“ stále o bezkonkurenčně nejlepší titul na trhu. Nebojí se naplno ukázat brutalitu a pokřivenost postapokalyptického světa a cenu, kterou postavy musí za místo v něm platit. Neustálý psychický nápor, který tady musela Penryn podstoupit, pak bude určitě rozhodující pro její budoucí směřování. Nezbývá než si počkat na to, co přinesou zbývající knihy v sérii.

Vydalo: Motto, 2014