Amanda Stevensová: Prorok

Když Amelia v závěru románu Království obdržela textovku od detektiva Devlina, aby se vrátila do Charlestonu, netušila, co všechno se jejím návratem dá do pohybu… a co vyjde na povrch.

Stevens_Prorok

Amelia se na pobídku svého bývalého milence Devlina vrací do Charlestonu, chce však především pokračovat v práci na restaurování hřbitova Dubový háj. Traumatické vzpomínky na město a hřbitov jí ale práci neulehčují, stejně tak jako duch mrtvého policisty, který ji požádá, aby našla jeho vraha. Klidu jí nedopřává ani Devlinova mrtvá dcerka Shani, jež ji zoufale prosí o pomoc, ani samotný Devlin, který Amelii přitahuje jako plamen můru. Amelia při pátrání rozmotává pavučinu lží a odhaluje tajemství minulosti i magii kořenářství.

V předchozím dílu Království se Amelia dozvěděla pravdu o své minulosti, v Prorokovi hrají prim příběhy ostatních postav, ať už jde o pohledného detektiva Devlina, nebo lidi, s nimiž se čtenář na stránkách této série setkává poprvé, ale bez nichž by se Amelia nedobrala pravdy.

Stejně jako předchozí díly je i Prorok především detektivkou, která staví na pátrání ve starých knihách a rozhovorech s těmi, kdo v sobě léta dusili strašnou pravdu, a také s duchy, jež Amelia po letech, kdy se řídila pravidly svého otce, nyní vzala na vědomí. Ústředním motivem je pátrání po vrahovi policisty Fremonta, jehož duch nyní Amelii pronásleduje, hrdinka však odhaluje i strašnou pravdu o nehodě a smrti Devlinovy manželky a dcery.

Na hřbitov čtenář spolu s Amelií skoro nezavítá, zato román přináší zajímavá fakta o kreolské kultuře, černé magii a kořenářství. Na babky kořenářky v šátcích a s nůšemi zapomeňte, tito kořenáři vás při šamanských rituálech daleké Afriky dokážou dostat tam, kam se odváží jen mrtví – za závoj, do říše duchů…

Román na rozdíl od předchozích dílů postrádá přímou akci, staví hlavně na budování atmosféry a odhalování skutečností a tajemství, na mrazivém napětí, tak příznačném v přítomnosti duchů. Šokující rozuzlení Ameliina pátrání jí prozradí víc, než sama čekala. Děj plyne v porovnání s Okřídlenou duší mnohem pomaleji, zaměřením na charismatického Devlina je však Prorok zajímavější než Království.

Prorok byl původně zamýšlen jako závěr trilogie o Hřbitovní královně. Amanda Stevensová a především poslední stránky románu však prozrazují, že se s Amelií a Devlinem ještě setkáme. Minimálně v chystaném románu „The Visitor“, který v originálu vyjde v průběhu roku 2015.

Vydal: Knižní klub, 2014