Petra Neomillnerová: Zjizvení (Písně čarodějky 3)

Válka skončila a zanechala po sobě mnoho raněných. Někteří jsou raněni fyzicky, jiní psychicky a většina čarodějů bratrstva představenou Moire stejným dílem nesnáší a nemůže vystát a stejným dílem jí jsou vděční za možnost vrátit se na své území. Kolem Moire se neustále motá její fraucimor, Desmond a layelánci Rabe a Suntje. Ani oni ji však neochrání před záští. Začíná boj o život její a jejího nenarozeného dítěte.

Neomillnerova_ZjizveniJestli se Moire v druhém díle Hon na lišku čtenářům trochu odcizila, když šla do války, ve Zjizvených se vrací zpět. Nemocná je lidštější, než byla kdy dřív, i když si zachovává ve válce získanou tvrdost. Bojuje s jedem, bojuje za sebe i za dítě, protože tak to dělala vždycky. Vždycky bojovala za ostatní, aby se sama sobě mohla podívat do očí. Při pohledu na Moire vidíme mnohem lépe obraz matky, která vychovává a ochraňuje všechny své děti a stará se o ně, i když používá víc plácnutí než pohlazení.

Suntje  hlídá Moire i to malé. Rváč a násilník si vede v roli ochránce podivuhodně dobře, sice je trochu šílený, ale komu to v tak šílené době vadí. Desmond už se nepere a přijal svou roli jednoho z Moiřiných hřebců, užívá si práce v laboratoři a dospívá, tedy stává se moudřejším. Nežárlí na layelánce, a je-li to potřeba, ujímá se role prostředníka mezi Moire a zbytkem Společenství čarodějů. I když Moire pořád musí působit jako nárazník mezi Desem a layelskými. Rabe na všechno dohlíží, chová se k Moire otcovsky, jen jako dědečka si ho čtenář stěží dovede představit.

Na trilogii Písně čarodějky je vidět, jak skvěle autorka umí napsat charakter postav a hlavně jejich vývoj tak, že to působí přirozeně, i když se z bezstarostné poběhlice, jakou byla Moire na začátku, stane válečná čarodějka a nakonec matka, která má v Layele fungovat jako tolik potřebná sukně.

Styl Petry Neomillnerové je svižný, děj odsýpá, nikde se zbytečně nezdržuje popisy a pitváním v pocitech hlavních hrdinů, a přesto dokáže vystihnout podstatu postav, takže je jasné, jak se cítí i proč se tak cítí. Všechno do sebe zapadá a v knize nejsou hluchá místa. Příběh se čte doslova jedním dechem a na poslední stránce se ptáte, jak se to stalo, že už je konec. Je s podivem, že se i u tak úsporného stylu zvládne zmínit o běžných věcech, které v životě potkávají nejednoho z nás.

Čarodějka Moire se s námi prozatím důstojně rozloučila, ale už teď napjatě čekáme, až se k ní Petra Neomillnerová vrátí v nějakém dalším románu, nebo alespoň povídce.

Ukázka

Vydala: Epocha; 2014

Koupit knihu