Nancy Gideon: Čistá krev

Čistá krev je prvním dílem tetralogie románů, v nichž autorka Nancy Gideon zavede čtenáře do New Orleansu, města karnevalu, bourbonu, voodoo a kožoměnců.

Charlotte Caissieová, zvaná svými přáteli a kolegy Cé Cé, už léta slouží v neworleanském policejním sboru. Nyní pracuje na případu dvou vražd, které na první pohled vypadají jako útoky zvířete., Ukazuje se však, že oběti byly napojeny na místního bosse podsvětí Jimmyho Legera. Cé Cé s ním má nevyřízené účty z minulosti. Charlottin otec-polda překazil Jimmymu mnoho obchodů a to Jimmy nenechal jen tak. Charlottin život určuje pomsta a je odhodlána poslat Jimmyho za mříže. Dostat se k němu chce přes jeho pravou ruku Maxe Savoie, Jimmyho pobočníka, kata a především syna, kterého nikdy neměl. Ví, že Maxe přitahuje, a rozhodne se toho využít ve svůj prospěch. Nepočítá ovšem se svými vlastními city. Oba vědí, že jejich vztah nemá budoucnost – ona je policistka a on stojí na opačné straně zákona. A není tak zcela člověk.

Max se narodil jako kožoměnec. Po násilné smrti matky se Maxe v útlém věku ujal Jimmy. Nyní je z něj zabiják poslouchající Jimmyho na slovo. Je mu naprosto oddaný a v jeho nepřátelích vzbuzuje strach. Přesto je uvnitř citlivý, zranitelný a trpí ztrátou matky a odcizením. Touží po ženě, která v jeho nitru zaplní prázdnotu. Kvůli jeho tesknivým stavům a pocitům nejistoty ho někteří čtenáři mohou vidět jako naprostého ňoumu bez vlastního názoru a s fixací na boty, někomu ovšem může právě jeho nejistota připadat okouzlující.

Cé Cé sice na místo činu často přijde v minisukni a na jehlách, což je její nejoblíbenější civilní oděv, je ovšem drsnou a odhodlanou policistkou, která jde všem nepřátelům zákona tvrdě po krku. Alespoň to se nám autorka snaží namluvit. Cé Cé je tak odhodlaná dostat Jimmyho za mříže, že se dle svých slov vyspí s kýmkoli, aby se jí to povedlo. A tím někým je Max. Navíc vůbec neváhá Maxe, který k ní už dlouho něco cítí, několikrát využít, zradit, manipulovat s ním a při každé možné příležitosti podupat jeho poměrně křehké srdce. V druhé půli knihy se karta obrátí. Drsná policistka odhodlaná dostát svým cílům za každou cenu úměrně s tím, jak v sobě začíná objevovat city k Maxovi (a kolikrát ho dostane do postele), zapomíná na veškeré své zásady a postoje.

Příběh je doplněn záblesky minulosti, které jsou poměrně nesrozumitelné a podané téměř filozofickým způsobem, že poslepovat jednotlivé kousky skládačky může být pro čtenáře složité. Ústřední linie příběhu se ztrácí v častém střídání vyprávění v er-formách z úhlů pohledu různých postav. Orientaci v tom, kdo je kdo, mohou znesnadňovat francouzská jména, která si čtenář může pro jejich podobnost u poměrně nevýrazných vedlejších postav plést.

Čistá krev nabízí sice čtivým a lehkým jazykem psanou, nicméně stále podprůměrnou romanci s mnoha žánrově kýčovitými scénami a s hrdiny, kteří zřejmě čtenáři k srdci nepřirostou. Autorka se soustředila především na vykreslení vztahu hlavních hrdinů, z nichž jeden je člověk a druhý se za člověka vydává, nadpřirozené prvky se v příběhu téměř nevyskytují a ve větší míře se objeví až v poslední čtvrtině románu. Nancy Gideon nicméně právě v poslední čtvrtině otevřela dveře do fantaskní verze New Orleans, děj nabírá na obrátkách a nudu z první větší části románu čtenáři plně vynahradí.

Vydal: Fragment, 2012