Rick Riordan: Bohové Olympu 2 – Neptunův syn

Percy Jackson trpí ztrátou paměti a ze svého starého života si matně pamatuje pouze Annabeth. Připadá mu divné, že se jeho pero mění v  meč, nebo že se nestvůry dokážou před lidmi maskovat mlhou. Percy stojí před volbou, zda vstoupí do Tábora Jupiter, římské obdoby Tábora polokrevných, nebo se vydá k  oceánu, kde má největší sílu.

Tábor Jupiter se Percymu nelíbí, ale pokud zvolí jinou cestu, bohové zemřou a svět, jak jej známe, zanikne. Gaia se probouzí a hodlá se mstít bohům a jejich dětem. Percyho čeká výprava na sever, kde je uvězněna Smrt, a dokud nebude Thanatos osvobozen, nestvůry budou po zabití neustále ožívat.

Percymu se občas vybaví útržky z  minulosti, ale většinou mu nedávají smysl. Syn pět tisíc let starého boha Neptuna musí táborníkům dokázat, že mezi ně patří, a hodlá začít navrácením pověsti Páté kohortě. Percy je jako neřízená střela, v  mnoha směrech impulzivní, ale když jde o přátele, je pevný jako skála a vzbuzuje věrnost. Pomalu se sžívá s novým prostředím a získává přátele.

Hazel má za sebou temnou minulost strávenou na Aljašce. Matčinou vinou je prokletá, a pokud se zdrží na jednom místě delší dobu, země vydává své poklady a kdo je sebere, ten zemře. Frank může být kýmkoliv chce, jen si musí dávat pozor na kousek dřeva, které představuje jeho životní energii. Hazel s  Frankem v  sobě našli zalíbení, ale kvůli osobním problémům se zdráhají překročit hranice přátelství.

Příběh je vyprávěn z  pohledu Percyho, Hazel a Franka a zvolna navazuje na události z  předchozího dílu Proroctví. Juno chce sjednotit Řeky a Římany a poslat je na výpravu proti Gigantům, jak praví staré proroctví o bráně Smrti a sedmi hrdinech. Jenže mezi Řeky a Římany panuje zlá krev, a když se potkají, jdou si po krku. Teď se teprve ukáže, jak moc je Juno prozíravá.

Římská mytologie je odlišná od řecké, a tak čtenář poznává další pověsti a bytosti, jako láry, duchy předků nebo druhou podobu bohů. Mentalita Medúz je podivná, jelikož je pro ně čest být nejodpornější z  rodiny. Bohyně Iris nepodporuje násilí, i když by mohla pomoct straně dobra, a někdejší král Fíneus vidí budoucnost, jenže odmítá spolupracovat. Sečtělá harpyje Ella je osvěžující a historie nejstaršího Giganta Alkyoneuse natolik děsivá, že to vypadá, jakoby se hrdinové řítili do předem prohrané bitvy. Ale něco takového už tu přece bylo… Závěr se drží zaběhnutého řetězce a čtenáři se dočkají jak velkolepé bitvy, tak několika důležitých odhaleních, jež připravují základy třetímu dílu.

Až na pár výjimek, jako je Percy, Nico de Angelo, Reyna s  Hyllou nebo Tyson, je většina postav nová. To však neubírá příběhu na zajímavosti, ačkoliv jsem měla radost pokaždé, když se tam objevil někdo známý. Pro Řeky Arés a pro Římany Mars je ve své druhé podobě velice vtipný a energický. Zejména na mě učinilo dojem, jakým způsobem se přihlásí ke svému dítěti, a rozkaz, aby mu nezapomněli dát Hradební korunu, kterou si zaslouží.

Druhý díl se dá číst bez znalosti Proroctví, které čtenářům představilo Piper, Lea a Jasona. Příběh se odehrává v současné době, ale skrz vzpomínky hlavních hrdinů se často ocitáme v minulosti roku 1941. Lokalita se neustále mění, takže se podíváme do San Franciska, Říma, Portlandu, Seattlu nebo na Aljašku.

Neptunův syn je druhým dílem ze série Bohové Olympu a je určen především mladším a dospívajícím čtenářům upřednostňujícím dobrodružnou fantasy četbu plnou mytologie, akce a odlehčeného humoru.

Vydal: Fragment; 2012