Darren Shan: Město hadů

Nakladatelství Albatros Media – Plus vydalo závěrečný díl z trilogie Město od Darrena Shana. V předchozích dvou knihách Procesí mrtvých a Na horizontu pekla jsme se seznámili s Ferdinandem Dorakem, který díky vilakům dokázal přivádět mrtvé zpět ze záhrobí a vkládat do nich dovednosti a charakter dle vlastního uvážení. Dorak vládl městu spoustu let, na stará kolena však stvořil Kapaka a předal mu post Kardinála.

Kapak Raimi vládne městu už deset let a za tu dobu se ho pokusilo zabít nespočet konkurentů. Ono vlastně ani tak nezůstalo u pokusů, jako spíš u dokončené vraždy. Jenže nový Kardinál není jen tak nějaký gangster – je to nesmrtelný Ayuamarkan, který se po smrti vrací zpět mezi živé. Kapak chce vládnout celému světu, nejen městu, což je důvod jeho sporů s inckými kněžími. Jednoho dne se Kapak ztratí a do služby se vrací Ford Tasso, aby nastolil pořádek.

Téměř padesátiletý Al Jeery je prvorozeným synem Paukara Wamiho, který před deseti lety zmizel z povrchu zemského. Al se snaží oživit otcův děsivý odkaz, aby vylákal bývalého policistu Billa Caseyho z úkrytu a mohl se mu pomstít za útrapy, jež mu provedl. Když je Al požádán, aby našel Kapaka, souhlasí jen proto, že na oplátku získá Billovu adresu. Vilakové s ním mají velké plány, a proto je Al jediný, kdo má šanci Kapaka najít a přežít.

Ve městě propukají nepokoje, staré gangy se rozpadají, vznikají nové a všude se bojuje. Kapak se snaží držet všechno pohromadě, ale lidé odmítají uznat jeho nadvládu. Sice nemá odpor vůči prolévání krve, ale raději chce porazit nepřátele pomocí intrik a důvtipu, a ne hrubou silou. Hra musí být i nadále zajímavá, jestli ho má bavit navěky a on se nemá začít nudit. Na scénu se vrací Ama Situwa a s ní i několik dalších vedlejších postav, jako prastarý pasák Fabio, který osvěží příběh svými peprnými a vtipnými postřehy.

Název Město hadů je odvozeno od gangu, který se pohybuje v tunelech a jehož členové mají na tvářích vytetované hady. Hadi jsou drsní fanatici, kteří se nebojí smrti a slepě poslouchají svého vůdce, ačkoliv příchod toho pravého teprve očekávají. Al bude muset přijít na to, jaká je spojitost mezi Hady, Paukarem a vilaky. V určitých situacích je nezbytné přidat se na tu správnou stranu, pokud chcete přežít, a dokonce i vražedný maniak někdy musí podlehnout nátlaku a převaze. Vypočítaví a lstiví kněží mají vždy nějaké eso v rukávu a neštítí se chladnokrevné vraždy nebo mučení. Chvílemi to vypadá, že už vilakové nemají čím překvapit, ale nakonec se čtenář nestačí divit, co všechno si na něj připravili.

Autor vypráví příběh nejprve z pohledu Kapaka, ale záhy se hlavní role ujímá Al Jeery, jen aby se na závěr oba protagonisté vystřídali. Objasňuje nadpřirozené schopnosti vilaků, jejich propojení s městem a hlavně záhadu týkající se Ayuamarkanů. Loutky nemusí být vždy jen ze dřeva – při troše snahy si vycupujete člověka z masa a kostí, který bude jednat podle toho, jak vy taháte za nitky. A pokud by náhodou dotyčný vzdoroval, není nic snazšího, než dát mu lekci.

Darren Shan spojuje městskou fantasy, detektivku, thriller a psychologické motivy ve strhujícím příběhu plném napětí, dramat, temných odhalení, rituálů, mocenských her a vražd. Stejně jako předchozí díly, také tento píše ve vážnějším duchu, obohacuje jej o humorné a ironické komentáře, slang a mytologii. Autor má propracované i sebemenší detaily nebo přinejmenším naznačuje, jak co funguje. Město hadů se dá číst i bez znalosti předchozích dílů, přesto je lepší začít od začátku, protože jedině tak proniknete pořádně do hloubky a poznáte charakter postav.

Vydal: Albatrosmedia – Plus; 2012