Jakub Hoza: Bez návratu I.

Jak to vypadá, když má autor akčních krváků chuť vzdát poctu Jamesi Cameronovi?

Romány Jakuba Hozy spojují černý humor, drsná akce a potoky krve. Zatímco série Nathaniel Darnsworn by se dala zařadit do kolonky fantasy, série Strašák obsahuje přímočaré, béčkové příběhy s nádechem žánru postapo. Nyní přichází autor s novým hrdinou – vesmírným mariňákem Janem Jansenem.

Byť se příběh v knize Bez návratu odehrává ve stejném světě jako Strašák, jde o klasickou, hororově laděnou akční spaceoperu. Už v románu Spálená země lidstvo svou planetu zničilo natolik, že se stala neobyvatelnou. To byl také důvod, proč obrátilo pozornost k vesmírným dálavám. Teď se píše rok 2320 a lidé už dávno vědí, že nejsou ve vesmíru sami. Toto vše se dozví čtenář z anotace a textu na chlopních obálky, nikoli z příběhu samotného. Ten se odehrává v hlubokém vesmíru a je rozepsán podle mnohokrát ohraného scénáře.

Frozen in the hibernation
awake into the day
you find your mind is playing tricks
contact has been lost with LV
must have been a human fail
Hudson, Hudson, Hudson, Hudson, „Hudson, sir, hes Hicks“

Lidstvo se za těch sto padesát let, před nimiž opustilo zdevastovanou Zemi, ve vesmíru docela hezky etablovalo. Postavilo těžební stanice, pěstírny, v nichž se klonují vojáci koloniální pěchoty, a samozřejmě vznikla vesmírná flotila Spojené solární federace. Když se tedy na samém okraji kolonizovaného vesmíru odmlčí jedna ze základen, vyšle k ní vedení SSF křižník Deimos a na jeho palubě jednotku bojových klonů, tedy vesmírných mariňáků, k nimž patří i Jansen.

Scanning the airducts
for the lonely sign
sentries quickly running out
I’ve lost pulse rifle
scan still shows me life
on sub-level five
as I close
to the xenomorphs hiiiiive!

První polovina knihy je klasickou poctou filmu Vetřelci. Jedna dějová linie sleduje skupinu vesmírných mariňáků, která je průběžně likvidována monstry, v nichž by i slepý poznal xenomorphy. Ta se snaží zjistit, jestli na vesmírné stanici někdo přežil. Druhá se soustředí na Jansena, jenž se jakožto jediný přeživší snaží zachránit na palubě Deimosu. Jenže hodiny neúprosně odtikávají, neboť křižník SSF je děravý jako řešeto, ze kterého místo rozvařených halušek přetékají monstra, a potácí se na pokraji červí díry.

Acid, bodies everywhere
lurking shadows in the dark
no shots or (gre)’nades, just flame and slugs.
They’re well inside and through
above the ceiling and neath the floor
the scanners image must be glich.

Jakub Hoza je mistrem akční přímočaré řezničiny. Takže si čtenář užije dost slizu, potoků kyselin propalujících se palubami, štěkotu palných zbraní a ječení umírajících mariňáků. Občas se pokochá chytře vymyšlenou akční scénou či opravdu pěknou hláškou, ale v podstatě nejde o nic nadprůměrného.

Dokonce si možná čtenáři pomyslí, že autor vrší jedno klišé na druhé, a to včetně odkazů na osmdesátkové akční filmy, které mariňáci i v roce 2320 citují, jako by videokazet s nimi měli v ubikacích plné krabice. Kdyby zhruba v polovině příběh skončil slavným „GAME OVER, MAN! IT’S GAME OVER!“, mohli bychom knihu zavřít a říct si, že jsme si užili sice průměrnou, ale vlastně dost příjemnou poctu filmu Vetřelci Jamese Camerona.

Naštěstí Jakub Hoza není jen tak nějaký pisálek a ví, že Jansen s hordou hnusáků za zády neutáhne tři sta stran, proto si pro čtenáře v její druhé půlce připravil takový twist, ze kterého se i ostřílení fanoušci jeho knih budou oklepávat ještě při čtení druhého dílu, který naštěstí vyšel téměř současně s knihou první.

Stejně jako pan Smrtka z divadelní hry Posel světla ani já nesmím nic naznačovat, ale pokud se přebrodíte potoky krve a slizu, zjistíte, že Jakub Hoza umí psát nejen o brutálních bitkách s mutanty či alieny, ale zřejmě se vyučil i u Rolanda Emmericha. Jakoby Cameron během jednoho záběru přepnul nejen mezi Ripleyovou a Paulem Atreidem, ale také mezi palubou vesmírné lodi a povrchem Arrakisu. Čtenáři naštěstí záhy dojde, že se obě dějové části protnou, a až bude knihu jednou rukou zavírat, tou druhou bude nedočkavě šátrat po jejím pokračování.

(V recenzi byl použit úryvek z písně Xenomorph’s hive metalové kapely Ravenlaw.)

Vydal: Mystery Press, 2024
Obálka: Dawid Boldys
Vazba: brožovaná
Počet stran: 328
Cena: 399 Kč