Dark Souls – Vykoupení 1: Ztracená lidskost

Svět byl vždy kruté místo. Ale může být ještě hůř. Poslední drak zemřel a zavládla beznaděj. Pusto prázdno, svět je spáleniště plné prachu a ztracených duší. Kdo přežil, musí se potýkat s tajemnými bytostmi a zrůdami.


 

Manga Vykoupení 1 – Ztracená lidskost patří do série Dark Souls, což je primárně videoherní legenda, ale nyní se dostává i do této podoby. Nejedná se o komiksovou adaptaci, protože by nebylo až tak co adaptovat.

Dark Souls jako hra proslula svou obtížností (která ničí nervy hráčů), kvůli které ji lidi milují. Příběhu však příliš nenabídla, respektive jste ho museli hledat v různých útržcích a informace pomalu nalézat. Ale spíš šlo o jakousi mozaiku světa, nikoliv o souvislý, jasně vyprávěný příběh.

Manga ale samozřejmě příběh potřebuje. Ve Ztracené lidskosti je zpočátku jen lehce načrtnut a začíná probuzením ženy z hlubokého spánku. Nic si nepamatuje a je zcela dezorientovaná. Ocitá se v hrobce, a když z ní vyleze, dívá se na prázdný spálený svět. Všude se válí kosti a potkává jen opuštěného psa. Jako kdybyste četli nějaké hodně temné postapo. Jenže hromada kostí se zvedne a vznikne z ní obrovitý golem. Ženu před ním zachrání tajemný rytíř. Musí jít s ním. On ji zná, ale ona jeho nikoliv. Postupně hledá své vzpomínky a současně po ní někdo jde.

Kniha sice není útlá, ale působí jako dost krátká. Ztracená lidskost je totiž velmi vizuální dílo. Mnoho panelů se obejde zcela bez textu, a pokud zde je, není ho mnoho. V tom se vlastně podobá herní předloze. Přestože příběh není nijak zvlášť obsáhlý, působí tajemně. Moc toho nevíte a ani se nedozvíte.

Pokud svět, ze kterého manga vychází, vůbec neznáte, budete tápat. Kdo naopak herní sérii zná, objeví zde spoustu známého. Například architekturu prostředí. Chrámy, hrobku, ale i pustinu. To vše jako by ze hry vypadlo. Atmosféra je pěkně ponurá a pozadí příběhu (Strážci Šupiny, šedý popel atd.) také.

Velkým rozdílem je ale určitá prázdnota vyobrazeného světa. Ve hře, která je primárně náročná rubačka, na vás číhá na každém kroku nebezpečí a souboje. Plno bytostí, které vám jdou po krku. Zde to chybí a kromě zmíněného golema se zde nachází jen závěrečný bossfight. Tyhle velké souboje k Dark Souls patří především, zde ale autoři nabízí pouze jeden. Je pěkný a na mangu dobře udělaný, ale působí dost obyčejně.

Ovšem tohle je začátek, rozjezd a uvedení do příběhu. Není to maximum, co série může nabídnout, ale může vás nalákat na další díly. V závěru knihy vás čeká i poměrně bohatá galerie skic a pracovních kreseb, které udělají radost.


 

Autory mangy jsou scenárista Julien Blondel a Shonen. Prvně jmenovaný je v rodné Francii známý komiksový tvůrce. Adaptoval do této podoby například Epos o Gilgamešovi či conanovský román Hodina draka. Býval také hudebním DJ, ale také tvůrcem stolních her a pomáhal i s videohrami. Shonen je kreslíř, který se prozatím etabloval sérií Outlaw Players a sám o sobě tvrdí, že je velkým fandou her od FromSoftware (tvůrci Dark Souls).

Vykoupení 1 – Ztracená lidskost je začátek série. A dle toho také vypadá. Příběh se pozvolna rozvíjí a zatím je velmi tajemný. Manze dominují kresby, textu je málo, což nevadí, když obrazy vypráví samy za sebe.

Fanoušci Dark Souls jistě ocení podobu světa a v příběhu tu herní sérii poznají, nicméně zatím se musí obejít bez více soubojů či větších bossfightů. Je to zkrátka „přivítání“ do série a musíme si počkat, co dalšího nabídne. Nezbývá než se těšit.

Vydala: CREW, 2024
Scénář: Julien Blondel
Kresba: Shonen
Překlad: Richard Podaný
Tisk: černobílý
Vazba: brožovaná
Počet stran: 216
Cena: 249 Kč