Nicole Arend: VAMPS – Čerstvá krev

Vysoko ve švýcarských Alpách leží místo skryté před zvědavými zraky smrtelníků. Prestižní univerzita Vamps, kde se mladí upíři učí ovládat slabosti a zdokonalovat své silné stránky. Jenže Dillon není upír. Osmnáct let strávit po otcově boku jako obyčejný člověk. Teprve na prahu dospělosti se dozvídá, že jeho matka byla mocná upírka a on je dhampír.

Jako poloviční upír nemá Dillon příchod na Vamps právě nejsnazší. Staré čistokrevné rody jím pohrdají a o jeho vyloučení usiluje i značná část spolužáků. Dillon se tak ocitá ve víru intrik a není pro něj snadné komukoliv důvěřovat. S každou další kapkou vypité krve se v něm navíc probouzí potenciál, který jedny fascinuje, ale jiné začíná znepokojovat. Dillon doufá, že se mu podaří vypátrat, kdo je jeho upíří matka. Mohl by tak získat odpovědi na otázky, kým vlastně je a proč je pro jedny tak důležitý, zatímco jiní by ho nejraději sprovodili ze světa. Zda se, že mladý dhampír nemá na vybranou – bude si muset své místo ve světě, do něhož nikdy nechtěl patřit, uhájit stůj co stůj.

V tématech již tolikrát přebraných, jako jsou upíři nebo školy pro nadpřirozené bytosti, je těžké přijít s něčím novým. Nicole Arend tak napsala další příběh o partě rozmazlených potomků nechutně bohatých rodičů a jednom outsiderovi s mimořádnými schopnostmi. Všichni jsou neuvěřitelně krásní, sebevědomí a samozřejmě žízniví. A všudypřítomné erotické napětí mezi všemi navzájem div nepodpaluje stránky. I navzdory klišé jde však o svižnou upíří story, do které se můžete snadno začíst, přestože odpovědi na všechny otázky, kterými se autorka snaží příběh pozvednout, tak nějak tušíte.

Sympatický je koncept vyprávění, kdy vstupujete do světa, o kterém nevíte zhola nic – stejně jako hlavní hrdina. Nové informace tedy získáváte postupně tak, jak přicházejí k Dillonovi v průběhu školního roku. Nečekejte ale propracovaný svět s komplikovanou politikou či bohatou historií. Svět upírů tu působí spíš účelně, aby dokresloval zápletku prvního dílu. Což přijde vhod čtenářům, kteří dávají přednost nekomplikovanému ději před pečlivě vystavěným pozadím. V žánru young adult se to dá ale snést.

Co se ale při nejlepší vůli přehlédnout nedá, je práce, kterou na knize odvedla (nebo spíš neodvedla) redakce. Tolik chyb není k vidění snad ani v textech vydaných vlastním nákladem, které korekturou vůbec neprošly. Odbytá úprava sráží knihu o úroveň dolů, protože kvůli ní působí, jako by chtěli mít všichni práci na ní rychle za sebou.

Nicole Arend především bohatě řeší vazby mezi mladými upíry – nezávazné vztahy, milostné trojúhelníky, přátelství i rivalitu mezi soky. Příliš oduševnělé romantiky ale v románu nečekejte. Dillon sice touží po dívce svého srdce, veškerá přitažlivost je ale spíše fyzického rázu.

Vamps bych doporučila čtenářům, kteří nemají tento žánr ještě příliš načtený nebo mají rádi jednoduché příběhy ze školního prostředí.

Vydal: Laser, 2023
Překlad: Radek Blažek