Konec LiDCtva – requiem za všechny padlé hrdiny

Všichni se bojí technologií, někteří mají strach ze zombíků, ale lidstvo doposud nečelilo apokalypse, v níž by se muselo postavit jak nemrtvým, tak digitální nákaze v jednom balení. Naštěstí má v tomto případě na své straně superhrdiny, anebo ne?

Příběh apokalypsy, jejíž scénář vymyslel Tom Taylor (Hellblazer: Vzlety a pády, či Dravá moc), jako konec světa nezačíná. Darkseid, odvěký soupeř Ligy spravedlnosti, dostal na zadek a jeho invaze byla díky Supermanovi odvrácena. Je čas oslavovat a radovat se. Jenže než k tomu stačí vůbec dojít, věčný škarohlíd v netopýří masce zjistí, že zmizel Cyborg, a tudíž místo přípitků a oslavných proslovů je třeba po ztraceném hrdinovi zahájit pátrání. Cyborga unesl Darkseid, protože je v něm ukryta rovnice anti-života. Na Darkseidově planetě Apokolips unesený hrdina čelil spojení se smrtí. Tak vznikl Virus, který nejprve ovládl Darkseida, poté zničil Apokolips, aby se záhy v těle Cyborga dostal zpět na Zemi, kde se kvůli němu rozpoutalo peklo. Stačilo málo, jen se na chvilku připojit k internetu, a bylo vymalováno. Dál už se Virus řítil sítí a každý, kdo se přes tablet, počítač či mobil připojil k internetu, se stal nemyslící, agresivní zombií. Svět šel během pár hodin do kopru a jediný, kdo by to mohl zastavit, byli ti, kteří celou zkázu, byť nechtěně, způsobili.

„Onen den bude dnem prchlivosti, dnem soužení a tísně, dnem ničení a zkázy, dnem tmy a temnot, dnem oblaku a mrákoty, dnem polnice a válečného ryku nad opevněnými městy, nad vyvýšenými cimbuřími.“ Sofonjáš, 1:15, 16.

S velkou mocí přichází velká zodpovědnost, a čím větší moc máte, tím tvrdší je pád. A můžete mu čelit, jak chcete. Batman se například snaží čelit nákaze v obleku Mr. Freeze. Jiní zase uzavírají dost překvapivé koalice a v boji za záchranu lidstva spojí síly i dlouhověcí nepřátelé, takže po boku Supermana a jeho přátel stanou nejen Poison Ivy, ale třeba i Lex Luthor. Bojuje se na nejedné frontě a zkouší se kdeco. Jenže svět jde do kytek a zkáza se nevyhne ani Themysciře. Nepomůže ani John Constantine , neboť na tohle je i magie krátká.

Protože jde o apokalypsu globálních rozměrů, není zde příliš prostoru pro legraci a vtípky, těch si při čtení moc neužijete, zato na patosu Tom Taylor nešetří a v krvi, potu a slzách vykoupal snad všechny včetně Supermana. Pro fanoušky a znalce DC universa je příjemným překvapením, že se tady ke slovu dostávají i méně známí hrdinové. Big Barda či Green Lantern totiž patří po bok Supermana stejně jako Flash nebo Wonder Woman. Těch méně známých tváří je mnohem víc, stejně jako nechutných a tragických smrtí. Na tomhle komiksu je totiž nejzábavnější (a je to zvrhlé, to přiznávám) sledovat, jak všichni ti superhrdinové dostávají na frak a postupně se mění v zombie.

Trevor Hairsine a Stefano Gaudiano s výtvarnou stránkou nijak zvlášť neexperimentují, takže fajnšmekry z řad čtenářů spíše osloví obsáhlá galerie alternativních obálek než sice pěkná, nicméně mainstreamová kresba. V bonusech může potěšit původní koncept scénáře.

„Requiem aeternam dona eis, Domine Et lux perpetum luceat eis.“

Je dobře, že nakladatelství CREW vydává i příběhy, které zábavně nabourávají zavedený superhrdinský kánon, a Konec LiDCtva k nim rozhodně patří.

Vydala: CREW, 2023