Dungeons & Dragons: Čest zlodějů vzdává hold legendě

Nejlepší popcornovka za poslední roky, běžte na to do kina. Stačí to jako recenze? Jasně, nestačí, já vím… Jenže to pořád nic nemění na tom, že je to pravda. Nový pokus o zpracování herní legendy Dungeons & Dragons dopadl nad očekávání dobře a výsledkem je zdařilá fantasy komedie, kterou ocení i ti, kdo si DnD nikdy nevyzkoušeli.

Edgin sice možná nebýval vždy zlodějem, ale byla to zlodějská práce, co ho stálo svobodu. Zatímco si spolu s věrnou přítelkyní Holgou odpykává trest, jeho dcera je kdovíkde. Kvůli ní se rozhodne riskovat vše, co mu zbývá, a možná – úplnou náhodou – při té příležitosti zachrání svět před zkázou.

První snímek nesoucí název „Dračí doupě“ pochází z roku 2000. A je lepší na něj asi zapomenout (mezi námi, já mám minimálně pár jeho scén ráda, ale asi bych se o tom neměla moc šířit). O dalších dvou pokračováních ani nemluvě – ta byla vskutku bídná. Proto oznámení, že se chystá vzkříšení této filmové značky, budilo rozpaky. Pak se ukázalo, kdo v tom bude hrát, a naděje vzrostly. A když dorazil trailer, začal být film vyloženě očekáván. Čest zlodějů patří k těm výjimkách, kterých je jak šafránu, a sice k těm, jež nejenže beze zbytku naplnily očekávání, ale dokonce je dalece předčily.

Čest zlodějů má ústřední dějovou linku v podobě záchrany dcery, ale zároveň splňuje i „herní požadavky“, takže v průběhu sto třiceti čtyř minut se postavy stihnou vydat na několik side questů, včetně typického dungeonu s menším bossem. Tyto úkoly je posunou na cestě k hlavnímu cíli.

Z mnoha momentů ve filmu dýchá typické dračákovské „hoď si kostkou“. V řadě scén jako byste sledovali hráče, kterým se nedaří, a pak si najednou hodí úspěch na kolosální koninu, kterou vymysleli čistě z nouze, a ono to jako zázrakem vyjde – a všichni jsou z toho překvapení. Včetně diváků v sále, kteří zjišťují, že to navzdory všemu skvěle funguje a je to navíc neuvěřitelně zábavné. Všechny tyhle zdánlivě nahodilé drobnosti totiž perfektně zapadají do chytrého scénáře, jehož stavebními kameny jsou všemožná, bezvadně využitá klišé. Ta tu sice nejsou stavěna úplně na hlavu, ale jejich potenciál na to, aby si do nich všichni účinkující – stále v rámci slušnosti – kopli, byl naplněn.

Je vidět, že tvůrci – a s nimi i herci – věděli moc dobře, co natáčejí. Snímek o tématu, k němuž mají kladný vztah, vědí, že to není nic originálního a nejspíš z toho nebude nejlepší film pod sluncem, ale přesto se rozhodli si to naplno užít. A v tom tkví celé kouzlo. Čest zlodějů si nehraje na něco, co není. Nemá potřebu se tvářit jako epické veledílo, z něhož si sednete na zadek. Daley a Goldstein vám místo toho naservírují ta největší klišé, která vás napadnou, a využijí je tak dokonale, že se budete královsky bavit. A když já, která mám s humorem nedobré vztahy, řeknu, že je to zábavný snímek, už to něco znamená. Jasně, některé vtípky byly laciné, uznávám, ale na druhou stranu jsem se v kině několikrát rozesmála nahlas, což se mi dlouho nestalo.

A akce! Té tu není zrovna málo, přesto nikdy není přepálená a hlavně je pořád přehledná – v dnešní v době plné digi-bordelu se to rovná malému zázraku.

V tom, jak je přistupováno k dílčím prvkům, jako je minulost jednotlivých postav, atributům jejich „tříd“ (bard, druid, čaroděj…), ale i k vizuálu a hudbě, je vidět láska k tématu – a to neznamená málo.

Svůj podíl na tom, jak pozitivně celý snímek Čest zlodějů ve výsledku působí, mají samozřejmě též herci. Obsazení se povedlo – jde o mix velmi známých tváří i relativních nováčků, na které jste zatím mohli narazit jen v pár filmech/seriálech. Chemie v téhle partě dobrodruhů funguje na výbornou a sledovat jejich vztahy je radost, ačkoliv se drží v mezích archetypů svých postav.

Chris Pine je sympaťák a jeho bard Edgin si vás získá už v první scéně – zvládá skvěle komické i vážné okamžiky. Michelle Rodriguez role drsných ženštin už asi nikdy nikdo neodpáře. Nicméně citlivou barbarku s obří sekerou vyhoštěnou vlastním kmenem by asi nikdo nezvládl lépe. Hugh Grant se poslední dobou vyžívá v rolích úlisných slizounů – a zvládá je bravurně. Justice Smith je roztomilé čarodějnické trdlo a Sophia Lillis se do role mladičké, leč odhodlané druidky Doric taky hodila. Daisy Head jako hlavní záporačka Sofina působila dostatečně děsivě a Regé-Jean Page jako vznešený paladin Xenk byl také přesvědčivý. Jeho slovní přestřelky s Edginem zajišťovaly spoustu vtipných okamžiků – scenáristé si byli zjevně vědomi toho, že právě do postavy paladina se dá skvěle strefovat.

Dungeons & Dragons: Čest zlodějů není nejlepší film kinematografické historie, ale je to zábavný kousek, který vzdává čest legendě na poli fantasy. Je to skvěle natočený snímek se zajímavým narativním rámcem, viditelně dělaný s láskou. A hlavně na něj nezapomenete pět minut po odchodu z kina, což je dneska vzácnost.

Info o filmu:
Země původu: USA
Režie: John Francis Daley, Jonathan Goldstein