Wednesday – být podivínem bude nějakou dobu v kurzu

Wednesday se už během prvních dní, kdy se objevila na obrazovkách, stala fenoménem. Diváci uvítali návrat kultovní morbidní rodinky, navíc pod režisérskou taktovkou krále všeho hřbitovního podivna Tima Burtona.

Wednesday není dcerou nikoho jiného než Morticie a Gomeze Addamsových. Je to slečna, jak se patří – tichá, spořádaná a veskrze přátelská. Pokud za přátelské považujete vypuštění piraní do školního bazénu v době plaveckého tréninku. Wednesday je zkrátka v pubertě, a když ji vyloučí ze školy, rodiče se rozhodnou dát ji na internátní školu pro vyděděnce – nelidské bytosti a podivíny všeho druhu –, kam chodili oni sami a seznámili se tam. Akademie Nevermore však novou žačku nepřivítá s otevřenou náručí. Hned v prvních dnech se Wednesday jeden ze spolužáků pokusí zabít kvůli dávnému proroctví. Aby toho nebylo málo, v okolních lesích masakruje nevinné oběti příšera s až komicky vykulenýma očima – a v hledáčku místního šerifa jsou samozřejmě studenti akademie. Zatímco jsou všichni patřičně vyděšení, Wednesday je ve svém živlu – smrt, krev a záhady, to je zábava dle jejího gusta.

Addamsova rodina se zrodila jako komiks už v roce 1938. Tahle morbidní rodinka fungovala nejprve jako satirické zobrazení bohatší vrstvy obyvatelstva, které se absolutně nezajímá o to, co si o nich kdo myslí, ačkoliv mohou často působit výstředně. V komiksu vycházela Addamsova rodina až do roku 1964, kdy došlo k jejímu prvnímu filmovému, respektive seriálovému zpracování. Od té doby má Addamsova rodina na kontě celou řadu kreslených, hraných i animovaných filmů a seriálů, přičemž pravděpodobně nejznámější je snímek z roku 1991, kde si roli Wednesday střihla Christina Ricci. Ta si zahrála i v nejnovějším přírůstku do Addamsovy rodiny – ale tentokrát už ne hlavní roli.

Wednesday byla vždy spíš vedlejší postavou a nabízela se tak otázka, zda ustojí světla reflektorů, když se z ní náhle stane hlavní aktérka vlastního seriálu. Nutno říct, že i když od ní nelze očekávat kdovíjaký vývoj charakteru – pořád to je nemluvná, děsivá holčina, kterou nikdo nechce potkat kdekoliv po setmění (a možná ani za bílého dne), s naprosto minimální mimikou –, celý seriál utáhla. Pravda, zdatně jí sekundovali její spolužáci, především pak Enid – excentrická, barvy milující vlkodlačice, která se pořád ne a ne proměnit – v podání Emmy Myers. Část scén stála právě na kontrastu mezi těmito dvěma postavami, což bylo zdrojem různě úsměvných okamžiků.

Celý seriál je kombinací fantasy detektivky a teenage dramatu s větší než malou špetkou černého humoru (a odkazů na předchozí Burtonovy filmy). První čtyři epizody, které režíroval přímo Tim Burton, se zaměřují spíš na pátrání po vrahovi a rodinných tajemstvích a na budování ponuré atmosféry. Druhá polovina série, kdy se v režisérském křesle vystřídali Gandja Monteiro a James Marshall, je pak převážně o vztazích a o tom, zda se dokáže Wednesday dostat ze své bezemoční bubliny, do níž se zahrabala až po krk.

V druhé polovině seriál už trochu ztrácel dech, protože ačkoliv je Jenna Ortega jako Wednesday skvělá, začínal se pořád dokola opakovat motiv toho, jak konfrontuje své spolužáky/kamarády, obviňuje je z vražd, aby je následně využila pro dosažení vlastních cílů – a dotyční jí to vždy z nepochopitelných důvodů odpouštějí a nechají se od ní využívat znovu a znovu, aniž by brali na zřetel, že je Wednesday extrémně bezohledná, a poslali ji k šípku. Pravda, Wednesday byla zpočátku upřímná a všem na rovinu řekla, že se od ní mají držet dál – je pak jejich problém, že ji neposlechli. Ovšem kdyby měla série tak o dvě epizody méně, byla by údernější. Takhle už se díly ke konci poněkud táhly a také sarkastický cynismus hlavní hrdinky hraničící s nihilismem už se mohl trochu zajídat – koneckonců tohle je tak výrazný a specifický prvek, že je potřeba ho dávkovat umírněně.

I přes výše zmíněné opakující se motivy má ale celá Wednesday úžasně ponurou, přiměřeně strašidelnou atmosféru, z níž seriál hodně těží, a která je příčinou, že diváci seriálu ledacos odpustí. Vše je ještě umocněno patřičně temným vizuálem a nezemskou hudbou Dannyho Elfmana (jeho spoluúčast na tomto projektu nemohla nikoho překvapit, jakmile padlo jméno Tima Burtona).

Diváci (především pak divačky) po celém světě začaly tančit v tuto chvíli již ikonický tanec, který Wednesday předvedla v jednom dílu a z něhož se stala během chvilky virální záležitost. Mnoho dívek se také začalo stylizovat do hrdinčina gothického vzezření a internet je zaplaven rozličnými fanarty. Fenomén kolem Burtonovy Wednesday vznikl během chvilky a být podivínem teď asi zase bude nějakou dobu novým mainstreamem.

Není tak divu, že díky těmto hojným kladným diváckým ohlasům byla už pár dnů po odvysílání potvrzena druhá řada, pro niž si samozřejmě seriál nechal otevřená vrátka velikosti stodoly. A nám divákům nezbývá než doufat, že se dalších dílů téhle pochmurné, svérázné podívané dočkáme dřív než za dva roky, jak nyní bývá dobrým zvykem.

Domovská stanice: Netflix
Země původu: USA
Počet epizod: 8