Makiia Lucierová: Ve jménu cti

Černá smrt. Zrada. Intriky. Nelítostný vrah. Záchrana království. Duchové. Cas si svůj návrat do rodového sídla představoval různě, ale ani v nejhorším nemohl tušit, do čeho všeho se krátce po příjezdu zaplete.

Víc než padesát let trvala válka mezi Oliverasem a Brisou. Za tu dobu na obou stranách padlo nespočet mužů a bylo zničeno mnoho měst a vesnic. Nakonec se podařilo dohodnout sňatek mezi princeznou Jehan a králem Rayanem, který se zdál příslibem míru pro obě říše. Nejdřív ale musí svatební delegace s princeznou urazit za králem dlouhou cestu zemí sužovanou černou smrtí, brutální morovou epidemií, která nerozlišuje mezi mladými a starými či chudými a bohatými.

Poslední tři roky strávil osmnáctiletý Cas v zajateckém táboře. Během té doby ho všichni doma považovali za mrtvého, ale on přežil nejen krutosti v Brise, ale i morovou nákazu. Prodělal velmi blízké setkání s morem, ale nevysvětlitelným zázrakem přežil. Konečně nabral dost sil, aby se vrátil domů, ale velice se změnil. Nyní je mladý lord Cassia obdařený darem vidět mrtvé, o které ve válkou a nemocí zpustošeném světě není nouze. Na rodném sídle Palmerinu ke svému překvapení nenachází jenom svého staršího bratra Ventillase, ale i celý královský dvůr včetně královny Jehan, krále Rayana a jejich tříměsíčního synáčka. Cas pohotově překazí atentát na maličkého následníka trůnu a zaplete se do politického spiknutí a temných dvorských intrik.

V románu Ve jménu cti americká spisovatelka Makiia Lucierová kombinuje historickou a young adult fantasy s reálnou morovou epidemií. V příběhu se vyskytují nadpřirozené motivy jako duchové nebo šelmy nakažené něčím, co způsobuje černá smrt, ale projevuje se to spíše jako vzteklina. Hlavním hrdinou je mladý lord Cassiappee, který vyrůstal pod ochranou svého staršího bratra a snažil se, stejně jako členové jeho rodiny před ním, spravovat a chránit pro zemi životně důležité viadukty. Jednou se z něj mohl stát královský inženýr, kdyby nepadl do zajetí nepřítele. Cas velmi rychle zjišťuje, že nejen okolo něj se objevují nebezpečné intriky, ale že se zapletl i do úkladů o život královny a malého dědice. V jeho dobrodružství mu zdatně sekunduje králova mladší nemanželská sestra, která po svém dědečkovi převzala starost o královské archivy a v současné době zapisuje příběh o hrdinném putování princezny Jehan do nepřátelské cizí země.

Ve jménu cti je čtivý, svižný a příjemný příběh, ale ostřílený čtenář brzy vytuší hlavní podstatu zápletky. Hlavní hrdinové se potýkají s takovými problémy, jako je PTSD či morová epidemie, ale i s dvorskými intrikami, příliš ochranitelským starším bratrem nebo s velmi silným morálním dilematem. Makii Lucierové se podařilo spojit kouzlo dobrodružných knih pro mládež s brutalitou světa postiženého černou smrtí a ukázkou nejhorších lidských činů, které by čtenář v knize řazené mezi young adult zrovna nečekal.

Kniha se v originále jmenuje Year of the Reaper a v českém překladu byl název upraven na Ve jménu cti, což sice má jistou návaznost k obsahu románu, ale české knižní databáze znají minimálně dalších pět knih stejného názvu. Občas je dobré být kreativní a originální. Minimálně jako Makiia Lucierová.

Vydal: Cosmopolis, 2022
Překlad: Eva Pourová Kadlecová
Vazba: brožovaná s klopami