Andrej Djakov: Ke světlu

Jaderná válka zničila vše živé a vy máte to štěstí, že jste přežili v metru. Život je to ale těžký a odevšad na vás mohou zaútočit zmutované bestie. Podaří se vám utéct. A pak se vrátíte. Proč byste se proboha vraceli? Protože vám Metro 2033 přirostlo k srdci.

Příběh začíná, když na stanici Moskevská přijde tajemný stalker Taran. Lidé ze stanice od něj chtějí pomoc, on za ni požádá o jediné – o Gleba, dospívajícího chlapce, sirotka a kluka, který nemá budoucnost. Gleb se tak vydává na cestu ze své domovské stanice, protože je nucen jít s tím cizím člověkem kamsi do neznáma. Na cestě nejsou sami, jdou s nimi i další stalkeři a různí ztroskotanci. A také lidé, kteří věří v „Exodus“. Dle nich má pro ně přijet archa a odvézt je do ráje. Tam, kde je bezpečí. Jenže existuje to místo vůbec? A je šance se k arše vůbec dostat?

Román Ke světlu je součástí rozrůstajícího se univerza Metro 2033 od Dmitryho Glukhovského. Ten kdysi svůj román postupně zveřejňoval na internetu a vydal knihu, když už byla velmi populární. Podobně přišel na svět i román Ke světlu. Vycházel na portálu zmíněné knihy, a protože se lidem příběh od začínajícího spisovatele Andreje Djakova tolik líbil, byl zařazen do vznikajícího univerza a vyšel knižně.

Příběh se odehrává v petrohradském metru a drží se stylu první Glukhovského knihy. Gleb a Taran se potkají se spoustou svérázných postav, ale především s mutanty, které stvořila jaderná katastrofa. Ti žijí hlavně na povrchu, občas však zavítají i do samotného metra.

Ke světlu je poměrně dost akční příběh a mutanty skutečně nešetří. Jsou to všechno zvířata, která se po atomovém výbuchu změnila. Třeba takový krtek. Z něho je opravdu obávané monstrum, protože se mnohonásobně zvětšil. Ale zmutovalo všechno, včetně rostlin. Pokud někomu v dalších pokračováních Metra od Glukhovského chyběli právě mutanti, zde jich dostane pořádnou dávku. Autor se však taky věnuje psychice mladého chlapce, který se velice brzy musí stát mužem. Taran ho rychle učí, jak přežít v nehostinném světě. Právě Gleb a Taran příběh táhnou a představují sympatické postavy.

Z příběhu dýchá vynikající ponurá atmosféra, která může konkurovat slavné předloze Metro 2033. Po celou dobu knihy netušíte, jak by archa měla vypadat a zda bude skutečná, finále je proto napínavé a nečekané. Mezi malé vady na kráse patří prvek neuvěřitelnosti, protože Gleb se poměrně často dostává do prekérních situací, což kontrastuje s jeho jinak velkou inteligencí a šikovností.

Dmitry Glukhovsky na začátku knihy napsal krátkou předmluvu o autorovi Andreji Djakovovi a také o tom, jak kniha vznikala. Andrej Djakov není profesionální spisovatel a Ke světlu je jeho prvním vydaným počinem. Jedná se však o první díl trilogie, takže se můžeme těšit na další knihy. Důležité je říci, že ačkoli konec vyloženě vybízí k pokračování, funguje Ke světlu výborně i jako uzavřený příběh.

Ke světlu je druhý příspěvek do univerza Metro 2033 po Mramorovém ráji od Sergeje Kuzněcova. Andrej Djakov zachovává atmosféru původního díla, čerpá z jeho reálií, a přitom přináší zcela osobitý příběh, který má sílu sám o sobě. Ke světlu se dá dokonce doporučit čtenářům, kteří předlohu neznají a mají prostě rádi knihy z postapokalyptického prostředí. Příběh má spád, autor umně střídá akční, atmosférické i dialogové pasáže. Občas si pomohl trochu okatými „prvky náhody“, ale ty nijak nenarušují celkový dojem z knihy. Není překvapení, že Glukhovsky Ke světlu rád přibral do univerza Metra 2033, protože je to jednoduše vynikající počin.

Vydal: Laser, 2022
Překlad: Rudolf Řežábek
248 stran / 299 Kč