ASSASSIN’S CREED: BROTHERHOOD OF VENICE

Assasin’s creed, legenda počítačových her, jejíž svět doplnily knihy, komiks i film, na pořádnou deskovou hru dlouho čekala. V roce 2018 se na Kickstarteru objevila verze od Triton noir, kteří úspěšně převedli na stůl jinou PC legendu – sérii Commandos.

Deskovka V-Commandos byla kvůli licenci před časem přejmenována na V-Sabotage. Kickstarter jsem podpořil a na podzim 2021 mi přišla mega krabice plná figurek.

Hra je dějově zasazena mezi hry Assassin’s Creed: Brotherhood a Assassin’s Creed: Revelations, odehrává se tedy v renesanci za doby Ezia Auditore.

Hra je kooperativní a určena pro jednoho až čtyři asasíny, ve věku od 12 let. Jeden scénář, tady nazvaný vzpomínka, vám zabere 30–90 minut. Hra je v angličtině, ale chystá se její české vydání od Blackfire.

Hra je koncipována jako kampaňová se skrytými obálkami, jednotlivé vzpomínky na sebe přímo navazují a tvoří příběh, postavy získávají další předměty a sbírají body zkušeností.

Další popis i fotky jsou z verze z Kickstarteru, která je nyní nazvaná Collector edition. Do obchodů by měla přijít verze, kde budou pouze figurky pěti asasínů a zbytek bude řešen pomocí kartonových komponentů se stojánky.

Co najdete v krabici

Krabice s hrou je opravdu obřích rozměrů: 33 x 51 x 20 cm a k tomu jsem ještě dostal z Kickstarteru věž, na které asasiní provádějí synchronizaci a skáčou z ní do kupek sena. V krabici najdete přes 150 miniatur. Jsou tam čtyři asasínští učni, čtyři postavy asasínů, dvě miniatury Ezia, hromada pomocníků a osobností z renesance, například Leonardo da Vinci. I nepřátelé jsou početně zastoupeni. Stráží s kušemi je celkem 30 a pak je tu po deseti elitních strážích několika typů, včetně rytířů na koních.

Vše doplňují další miniatury, které dotvářejí herní prostředí: truhly, stanice pro rychlý přesun, věž, žebříky nebo DaVinciho tank.

Kniha vzpomínek a arch pro záznam postupu hry

Pak jsou zde tajné boxy, ve kterých jsou skryty další figurky, které vytáhnete, až vám to řekne scénář.

V krabici jsou ještě žetony, kostky tří barev, černé pro stráže, bílé pro assasiny a červené pro testy na odhalení skrytých asasinů. A nesmíme zapomenout na mapové dílky.  Velké například pro náměstí s věžemi, malé čtyř typů, střechy, vnitřní prostory domů, ulice a voda.  Všechno mi přijde nádherně ilustrované, v rámci jednoho typu jsou dílky různé. Na střechách jsou lávky, komíny, na ulici různé věci, ve vodě gondoly.

Podle návodu je ve hře množství karet. Z nich najdete jen ty pro povolání posil strážných, ostatní jsou skryté v obálkách, kterých je v základní hře 32.

Pro každého hráče je zde herní deska, kam si dáte kartu svého asasína, kostičky akcí a postupně si doplňujete zbraně, do batohu předměty, z boku pak nové schopnosti, jak postupujete. Desku zde mají i nepřátelé, kam se pokládají referenční karty aktuálních nepřátel, označení poplachu i karty posil.

První patro figurek

Kromě pravidel, která jsou mimochodem velmi dobře napsaná, je zde kniha scénářů. Hru se učíte postupně, první čtyři vzpomínky označeny 0.1 – 0.4 jsou učící, představí se vám v nich postupně jednotlivé mechaniky hry. Pak už pokračuje plná hra. Kniha je doplněna množstvím ilustrací a na konci je tabulka, kde si zaznamenáváte postup kampaně a lepíte nálepky za 100% synchronizaci.

Pravidla jsou napsána hodně přehledně a kromě toho že mají rejstřík klíčových slov, má každá kapitola číslo. Na ty se pak odkazují karty i scénáře. Například hned na první kartě vybavení, kterou získáte, najdete číslo, to si najdete v pravidlech a tam je vysvětleno, jak se vybavení používá.

Jak se to hraje

Hra je vytvořena jako postupující  kampaň. Po každé vzpomínce můžete hru “uložit” a pokračovat s hraním příště. My jsme si na hru vyčlenili celý den a odehráli jsme po sobě osm vzpomínek (včetně čtyř učících).

Jednotlivé díly mapy

Celou hrou vás provází kniha scénářů, u každé vzpomínky je krátký příběh, rozestavení mapy, pokyn, kdy otevřít příslušnou obálku, kde jsou další instrukce, podmínky vítězství, 100% synchronizace a případná další pravidla.

Každé herní kolo se skládá ze tří fází: fáze událostí, fáze asasínů a fáze nepřátel.

První fáze je nejjednodušší. Vrátíte si zpět kostičky vyčerpaných akcí a otočíte novou událost, která platí pro toto kolo. Většina události vám pomáhá, ale občas se objeví i něco, co vám umí zatopit.

Během druhé fáze hrajete. Asasíni mohou dělat různé akce. Pohybovat se, bojovat s nepřáteli, prohledávat a uklízet těla, vraždit skrytou čepelí, či vylézt na věž a synchronizovat vzpomínku pro objevení dalších věcí na mapě. Za to platí 0–2 kostičkami akce. Asasíni mohu hrát v libovolném pořadí, mohou se střídat po akcích, pak na sebe navazovat tak dlouho, dokud chtějí nebo mohou.

Důležitá je tady mechanika skrývání jednotlivých asasínů. Pokud asasín vstoupí na pole se strážnými, musí hodit červenými kostkami, jednou za každého strážného, zda si ho všimli. Pokud mu padne symbol s okem, je objeven a stráže spustí poplach. Tím se hra stává obtížnější. Objevený asasín nemůže provádět některé akce, nemůže zabíjet skrytou čepelí a při odchodu jej budou stráže pronásledovat. Pokud se mu podaří dostat se z jejich dosahu, znovu se skryje, ale poplach už platí většinou po celý zbytek scénáře. Při poplachu je obtížnější skládat výše uvedené testy na viditelnost a hlavně přichází do hry mnohem více nepřátel. Až všichni dohrají a pokud nejsou splněny podmínky vítězství, pokračují nepřátelé.

Rozehraná hra

Nejprve dorazí posily. Na mapách máte místa označená písmeny, otočíte kartu posil a tam se dozvíte, kolik a kam dorazilo nepřítel. Karta je rozdělena na dvě části, bez poplachu a s poplachem. Pak se jednotlivé postavy pohybují. Pokud vidí asasína nebo stopy po něm, jdou za ním. Jinak se pohybují podle růžice světových stran, kdy směr pohybu je uveden na aktuální kartě události, občas je i náhodný. Pokud stráže vstoupí na pole se skrytým asasínem nebo ležícími těly, házejí si, jestli spustí poplach.

Po vyřešení všech pohybů stráže zaútočí na všechny asasíny, které vidí. Tomu se asasín snaží vyhnout, protože má jen tři životy a léčení není moc snadné.

Takto pokračujete až do splnění podmínek vítězství v dané vzpomínce nebo prohry. Pokud prohrajete, máte druhý opravný pokus. Pokud neuspějete ani podruhé, problém za vás vyřeší zkušenější členové bratrstva a vy pokračujete dále.

Po vzpomínce si přečtete pokračování příběhů, dostanete většinou nějakou odměnu, spočítáte získané body zkušeností a vracíte se do úkrytu, kde si můžete odpočinout, vyměnit věci, vyrobit nové předměty, léčit se nebo plnit kontrakty.

Moje hodnocení

Hráli jsme hru 12 hodin v kuse a pokračovali několik dalších večerů a jsem z hry nadšený. Líbí se mi, jak vás hra postupně učí a vtáhne do příběhů. Mise jsou různé, máte různé úkoly, musíte vymýšlet a kombinovat, pokud někam bezhlavě vběhnete, patrně to špatně skončí. Je to hodně o domlouvání a řešení, v kterou chvíli kdo co udělá. 

Je tady pořád dost velký prvek náhody, protože házíte kostkou kvůli tomu, zda vás stráže objeví, jsou zde ale předměty a případně vlastnosti, které vám pomohou zmenšit riziko náhody. Stejně tak pří útocích házíte kostkami.

Vzpomínka odehrávající se na dvou mapách současně

Hodně se mi líbí již zmiňovaný systém pravidel s číslovanými odstavci. Díky rejstříku jsme cokoliv docela rychle dohledali.

Figurky i komponenty jsou ve vysoké kvalitě, hra vypadá na stole skvěle. Pár scénářů jsme hráli s věží uprostřed, pak už jsem ji tam nedávali. Vypadá to dobře, ale nevidím přes ni půl mapy.

Doplním, že hra je určena ke kampaňovému hraní, tedy postupnému hraní scénářů, které na sebe navazují. Z mé zkušenosti s hrou si myslím, že nebude fungovat že byste si mohli vyzobnout jednotlivé scénáře a zahrát si je jako samostatné hry.  

Počet hráčů: : 1 až 4
Doporučený věk : od 12 let
Herní doba : 30 – 90 minut/scénář
Čeština : připravuje se, jaro 2023
Vydavatelé: : Blackfire

Triton Noir

Autoři: : Thibaud de la Touanne, Fabrice Lamidey, Manuel Rozoy
Originální název : Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice
Rok vydání : 2021
Orientační cena : neznáma, kickstarter verze 5000,- až 6000,-