Robert Ervin Howard: Conan – Hodina draka

Knihu The Hour Of Dragon napsal texaský rodák R. E. Howard v roce 1935. V té době měl už na kontě dost textů a mohl se považovat za zkušeného autora. Snad proto je Hodina draka románem, a ne jen povídkou či novelou.

Příběh o tom, kterak Conan, král Aquilonie, o svůj trůn přišel a jak se k tomu postavil, patří k těm nejklasičtějším dílům žánru meč a magie. Ne že by bylo vyprávění o uloupení království zlým mágem něčím, co si R. E. Howard zkusil až v tomto románu. Podobný námět zpracoval již v roce 1933 v povídce Šarlatová citadela, ale teprve v Hodině draka toto téma pojal ve vší epičnosti, jíž je hodno.

„Mezi okamžikem, kdy oceány pohltily pyšnou Atlantidu, a vzestupem synů Aryových bylo údobí, o němž se dnešním lidem ani nesní. Do něj se zapsal Conan, černovlasý, se zasmušilým pohledem a mečem v pěsti, zloděj, nájezdník a zabiják, plný velkých zármutků i bezuzdného veselí, aby srazil drahokamy zdobené trůny Země pod podrážky svých kožených sandálů.“

A tak zrádnými spiklenci poražený a uvězněný Conan prchá z vězeňských kobek, aby se dostal na stopu mága Xaltotuna, jenž stojí v čele spiklenců, kteří ho o aquilonský trůn připravili. Na rozdíl od šachů není sesazený král Conan ani zdaleka tou nejslabší figurou v téhle mocenské hře a díky tomu je jeho cesta za pomstou a opětovným získáním trůnu více než epická. Ať již se ocitá v podzemních kobkách, vzdálených městech, na palubě pirátské lodi, či ve věžích čarodějů, je to pouze tento barbarský válečník, který drží osud ve svých rukách. Možná proto zažívá svou renesanci i v dnešní době.

Vypravěč Jiří Schwarz se vrací ke kultovnímu Howardovu hrdinovi

Hodina draka není první conanovkou určenou pro uši milovníků audioknih. Již v roce 2021 vydalo audio vydavatelství Tympanum čtyři nejznámější Howardovy povídky pod souhrnným názvem Conan z Cimerie. Pod režijním vedením Jana Koukala a Vojtěcha Michálka se role vypravěče výborně zhostil herec Jiří Schwarz. Je tedy nasnadě, že se pod stejným režijním vedením ujal i Hodiny draka.

Stejně jako u povídek zvolil interpret přístup, který by se dal jednoduše popsat jako „já jsem vypravěč a tohle není divadlo“. V podstatě jde o ten na první pohled nejjednodušší přístup. Interpret co nejcivilněji vypráví daný příběh. Nijak významně nemění tón hlasu, a to ani při rozhovorech více postav, a vše zvládne utáhnout jen díky jemné práci s pomlkami, zvýšení či snížení hlasu a správně zvolenému dramatickému přednesu. Ne každému posluchači to vyhovuje a občas musí napnout veškerou pozornost, aby se neztratil v jednotlivých postavách. Jiří Schwarz toto vypravěčské umění ovládá takřka dokonale. Posluchač si díky němu připadá, jako by seděl někde v krčmě či u táborového ohně pod hvězdnou oblohou a poslouchal potulného barda. A je jedno, jestli posluchač právě řídí auto, škrábe brambory nebo vyklízí sklep.

A stejně jako u povídek hraje i zde velkou roli hudební doprovod. Ten je ještě pestřejší než u předchozí audioknihy. Tady to nejsou jen temné vokály a bubínky, ale i exotické melodie pouštních nomádů, či hravé tóny sitáru nebo harfy. Umím si představit, že by soundtrack k Hodině draka vyšel samostatně a čtenáři by ho mohli poslouchat třeba při čtení conanovských povídek.

Audioknižní návrat nejslavnějšího barbara se zkrátka povedl. Pro Conanovy fanoušky je Hodina draka povinností a pro milovníky žánru meč a magie skvělou možností znovuobjevit jeden z jeho nejklasičtějších příběhů.

Vydal: Tympanum, 2022
Autor: Robert Ervin Howard
Překlad: Jan Kantůrek